De beelden van Igor Mitoraj zijn niet te missen

Recensie

Bezoekers van Beelden aan Zee hebben het zwarte masker bovenop het duin bij het museum vast weleens gezien. De reusachtige sculptuur van Igor Mitoraj is dan ook niet te missen. Dat geldt eveneens voor de werken in de overzichtstentoonstelling die het museum momenteel wijdt aan de Pools-Franse kunstenaar.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Overzicht.

Sinds de opening van Museum Beelden aan Zee in 1994 prijkt Mitoraj’s monumentale masker Light of the Moon pontificaal bovenop een duintop. Hoewel het geen onderdeel is van de expositie doet het nu wel dienst als driedimensionaal campagnebeeld. Het masker springt in het oog en is illustratief voor de werken binnen.

Igor Mitoraj (1944-2014) werd geboren in het Duitse Oederan als zoon van een Poolse moeder en Franse vader. Na de Tweede Wereldoorlog verhuisde hij met zijn moeder naar Polen. Hij studeerde schilderkunst bij Tadeusz Kantor aan de kunstacademie van Krakau. In 1968 vertrok hij naar Parijs, waar hij zijn studie voortzette aan de École nationale supérieure des beaux-arts.

Igor Mitoraj, Osiride Addormentato, 2004.

De kunstenaar bracht zijn werkzame leven grotendeels in Italië door waar hij lange tijd woonde in Pietrasanta, het bekende Toscaanse beeldhouwersdorp bij de marmergroeven van Carrara. Geïnspireerd door de schoonheid van de klassieke oudheid maakte hij vele monumentale sculpturen in brons en marmer, wel steeds met een eigentijds tintje.

(Tekt gaat verder onder de foto’s)

Igor Mitoraj, Teseo Screpolato, 2011.

Igor Mitoraj, Grepol ferito, 2011.

Igor Mitoraj, Hermanos, 2010.

Zijn mensfiguren zijn klassiek en het lijkt alsof ze honderden jaren in de grond hebben gelegen. Meestal mist er wel iets, zoals een hoofd of een deel daarvan of hele ledematen. Het bijna drie meter hoge Teseo Screpolato heeft de tand des tijds ogenschijnlijk ook niet doorstaan. Het hoofd is gebarsten en er zijn happen uit. Toch gaat het hier om een laat werk, uit 2011.

Doordat de figuren allemaal nogal gemankeerd zijn, fascineren ze enorm. Wat probeerde Mitoraj hiermee te zeggen? Was dit zijn manier om te symboliseren dat het leven vergankelijk is? Sommige beelden zijn ook heel raadselachtig, zoals een mannentorso waar een klein hoofd uit lijkt te groeien.

De sculpturen van Igor Mitoraj houden de aandacht moeiteloos vast, mede door hun vaak monumentale formaat. Niet zelden zijn ze minimaal een meter hoog of lang. Je kan er niet omheen.

Igor Mitoraj – Façade, t/m 6 februari 2022 in Museum Beelden aan Zee, Scheveningen

Waardering: @@@@@@@@@@

Share