mei 18, 2022

La Mancelle van Amédée Bollée uit 1878, collectie Musée National de la Voiture et Tourisme, Compiègne.

0 0
Read Time:2 Minute, 18 Second

Het Louwman Museum in Den Haag verlengt de tentoonstelling Automobiles Extraordinaires met een maand. Hierdoor zijn de zeven iconische Franse auto’s uit het beroemde Château de Compiègne te zien tot en met 6 maart.

Vanaf het moment dat de automobiel rond 1870 zijn intrede deed, waren de Franse fabrikanten dé pioniers op het gebied van de ontwikkeling van gemotoriseerde voertuigen. Simpelweg omdat in Frankrijk de automobiel werd omarmd, terwijl men in Duitsland en Engeland terughoudend was en automobielen zelfs wilde weren. Het Louwman Museum toont enkele buitengewone auto’s (automobiles extraordinaires) uit de periode 1878 tot 1911.

La Mancelle van Amédée Bollée uit 1878, collectie Musée National de la Voiture et Tourisme, Compiègne.

De door Amédée Bollée in 1878 gebouwde La Mancelle is de oudste automobiel in de expositie. Net als bij de beproefde stoomlocomotieven werd stoom als aandrijving gebruikt. Dankzij de tweecilinderstoommachine van 30 pk kon de auto een snelheid van 40 kilometer per uur bereiken. De revolutionaire La Mancelle was al voorzien van een onafhankelijke wielophanging en achterwielaandrijving.

Een andere opmerkelijke auto in de expositie is de Kriéger K1 van Louis Antoine Kriéger. Dit voertuig uit 1905 had al een elektromotor. Kriéger was daarmee zijn tijd ver vooruit. Met een actieradius van bijna 100 kilometer en een topsnelheid van 40 kilometer per uur was het een van de beste elektrische auto’s uit die tijd.

Krieger K1, 1905, collectie Musée National de la Voiture et Tourisme, Compiègne.

Het absolute topmodel uit de begintijd van Renault was volgens het Louwman Museum de CC Double Coupé uit 1911. Door het koetswerk van carrossier Kellner et Fils werd de herinnering aan de koets levendig gehouden. De initialen en het familiewapen op de achterste deuren versterken dit gevoel. De Renault Limousine uit 1906 is een van de meest luxueuze modellen uit die tijd. De houten carrosserie is gemaakt door de beroemde carrossier Million-Guiet uit Parijs en ook deze Renault is voorzien van een familiewapen op de deur. Die van de familie Bourbon-Parme.

Renault CC, 1911, collectie Musée National de la Voiture et Tourisme, Compiègne.

Naast de La Mancelle, de Kriéger K1 en de Renaults zijn ook een Leon Bollée driewieler uit 1895, een De Dion-Bouton Limousine uit 1905 en een Hotchkiss Double Coupé uit 1910 te bewonderen. Laatstgenoemde heeft niet minder dan tien ramen.

De automobielen uit de expositie zijn beschikbaar gesteld door het Musée National de la Voiture et Tourisme dat is ondergebracht in het Château de Compiègne. Dit château is een van de drie belangrijkste koninklijke paleizen in Frankrijk.

Automobiles extraordinaires, t/m 6 maart in het Louwman Museum, Den Haag

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share