Uit liefde voor Vermeer

Expositie

Nadat Jan Eckhardt (1926-2008) met pensioen was gegaan, kopieerde hij alle 36 schilderijen van Johannes Vermeer. De aquarellen zijn nu samen te zien in Museum Elisabeth Weeshuis in Culemborg.

Drinkende dame met een heer, aquarel Eckhardt (jan-mrt 1991) naar Vermeer (ca. 1658-59). Foto: Thijn van de Ven.

Eckhardt trad met zijn project in de voetsporen van zijn vader en oom. Ook zij kopieerden al schilderijen van zeventiende-eeuwse meesters. Voor interieurontwerper en docent Eckhardt was het kopieerproces ook een vorm van onderzoek naar het werk van Vermeer als interieurschilder. Zo onderzocht hij of Vermeer nu wel of niet de camera obscura heeft gebruikt. Het merendeel van de Vermeer-specialisten is het er over eens dat Vermeer deze voorloper van de fotocamera als hulpmiddel toepaste.

Eckhardt concludeerde echter dat Vermeer de camera obscura beslist niet gebruikte. Hij toonde met een schets van perspectieflijnen in het befaamde Melkmeisje aan dat de schaal waarin de meid de melk giet feitelijk niet op het tafeltje staat. Deze tekening is in de tentoonstelling opgenomen alsmede een echte camera obscura, zodat de bezoeker zelf een oordeel kan vellen.

Maar de tentoonstelling is bovenal een mooi schouwspel. Hoewel Eckhardt verf op waterbasis gebruikte, wist hij de originelen in olieverf toch heel dicht te benaderen. De kopieën zijn duidelijk met de grootste zorg en toewijding gemaakt, uit liefde voor Vermeer.

Uit liefde voor Vermeer, t/m 14 maart 2010 in Museum Elisabeth Weeshuis, Culemborg

Share