Stedelijk Museum lanceert tekengame

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/3/0/2/digitalekunstkrant.nl/httpd.www/wp-content/themes/magazine-premium/template-parts/content.php on line 13

Het Stedelijk Museum heeft samen met Submarine Channel een game voor de iPad gelanceerd: StyleClash. Het is een virtuele 3d-tekenmachine die geheel naar eigen wens gebouwd kan worden door penselen, krijtjes, wieltjes en motoren toe te voegen. Deze game stelt iedereen in staat een persoonlijk kunstwerk te maken, aldus het museum.

De kunstenaar kan de virtuele tekenmachine op elk gewenst moment aanpassen voor het beste resultaat. De speler kan het canvas vanuit elke hoek bekijken worden en in- en uitzoomen op het schilderij. Hierdoor wordt het mogelijk om tijdens het schilderen het resultaat op dezelfde manier te bekijken als een fysiek schilderij. Maar in tegenstelling tot een fysiek canvas is het virtuele canvas oneindig groot.

De game is ontworpen en ontwikkeld door beeldend kunstenaar en gameontwikkelaar Jochem van der Spek. Van der Spek heeft veel tijd geïnvesteerd in onderzoek om precies te weten hoe de materialen zich ‘gedragen’. Hij onderzocht onder meer hoe de verf wordt opgenomen door het papier en bestudeerde de precieze beweging van het penceel op papier.

StyleClash is het resultaat van het project A Split Second, een initiatief van het Stedelijk Museum  en Submarine Channel. Daarin staat het idee van ‘artistiek auteurschap’ in de context van videogames centraal en wordt multidisciplinaire samenwerking tussen beeldend kunstenaars en gameontwerpers aangemoedigd.

Share