Stedelijk komt met grootste Nederlandse Matisse-expositie ooit

Nieuws

Met meer dan honderd werken van dertig bruikleengevers presenteert het Stedelijk Museum komend voorjaar De oase van Matisse. Het is voor de eerste keer in meer dan zestig jaar dat er in Nederland een tentoonstelling wordt gewijd aan de Franse kunstenaar. Bovendien was hier niet eerder zoveel werk van hem te zien.

Henri Matisse, La perruche et la sirène, 1952-53, gouache, collage op papier op linnen, 337 x 768,5 cm. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam © Succession H. Matisse, c/o Pictoright Amsterdam 2014.

 

De tentoonstelling heeft een bijzondere opzet: de vaste collectie op de begane grond wordt verrijkt met een selectie topwerken van Henri Matisse (1868-1954). Het werk is te zien naast dat van tijdgenoten, leermeesters en navolgers uit de eigen collectie. Het museum wil hiermee het werk van Matisse én van andere kunstenaars wordt hiermee in een nieuw licht plaatsen.

“Het oeuvre van Matisse afzetten tegen de collectie van het Stedelijk levert niet alleen een frisse blik op ten aanzien van de collectie maar ook een bijzondere kijk op het werk van één van de meest onderzochte, getoonde en beschreven kunstenaars ter wereld”, aldus Bart Rutten, hoofd Collecties van het Stedelijk. “In dialoog met iconen uit onze collectie geeft Matisse minder bekende kanten van zijn werk bloot.”

De rondgang door de collectie op de begane grond is de opmaat voor het late werk van Matisse op de bovenverdieping. Daar staat het papierknipsel La perruche et la sirène (de parkiet en de zeemeermin) uit de collectie van het Stedelijk centraal. Dit werk is samen te zien met andere monumentale knipsels van Matisse die zelden of nooit in Nederland zijn getoond, zoals Memory of Oceania uit het Museum of Modern Art in New York, The Snail uit de collectie Tate Modern, Londen en The Sheaf uit het Hammer Museum of Art in Los Angeles.

“Dit jaar is onze Perruche een van de hoogtepunten in grote Matisse-tentoonstellingen in Londen en New York”, vertelt Rutten. “We merken dat het daar, net als hier, een publiekslieveling is. Straks komt hij weer thuis, en neemt hij heel bijzondere bruiklenen mee naar Amsterdam. Musea als het MoMA, Tate, Musée Matisse en Fondation Beyeler zijn zeer genereus geweest. Het is interessant om naar de knipsels van Matisse te kijken in de context van hoe hij ze bedoelde. Want Matisse voerde ze ook uit als tapijt, als glas-in-lood en op prachtige kazuifels.” Voorbeelden van dergelijke creaties krijgen ook een plek op de tentoonstelling.

Speciaal voor de tentoonstelling laat het museum rond de historische trap het werk Caleidoscope installeren. Daniel Buren maakte dat in 1976 voor deze locatie. Het is een regelrecht eerbetoon aan Matisse en bestaat uit 52 vullingen voor de ‘zwikken’ in de architectuur, de driehoekige restvormen naast de ronde vormen boven de deuropening en voor de glazen vensters boven de oude entree. Buren gebruikte exact dezelfde kleuren uit La perruche et la sirène (geel, lichtgroen, rood, paars, oranje, donkergroen en blauw).

De oase van Matisse is te zien van 27 maart tot en met 16 augustus 2015 in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Share