Opgeblazen stillevens

Expositie

Voor kunstenaar Tjalf Sparnaay maakt stillevens, maar niet het soort dat we kennen uit de klassieke schilderkunst. Hij schildert onder meer gebakken eieren, patat, broodjes, ketchupflessen en Barbiepoppen en blaast ze op tot enorm formaat. Museum de Fundatie toont momenteel zo’n vijftig van zijn olieverfschilderijen.

Tjalf Sparnaay, Bakje Patat, olieverf op doek, 95 x 150 cm, 1999.

 

Tjalf Sparnaay (1954) was sportleraar toen hij begin jaren 80 gefascineerd raakte door de fotografie. Met een camera trok hij er op uit om het dagelijkse leven rondom hem vast te leggen. Tegelijkertijd ontwikkelde hij zichzelf tot schilder, geïnspireerd door het magisch realisme van Carel Willink. De onderwerpen van zijn foto’s, zoals een platgetrapt blikje cola, een fiets op een brug of tulpen in een vaas nam hij als basis voor zijn schilderkunst.

In die tijd ook ontdekte hij het photorealism, een stroming binnen de Amerikaanse kunst waarbij de kunstenaar de werkelijkheid natuurgetrouw (na)schildert aan de hand van een, al dan niet uitvergrote foto. Sparnaay besloot zijn onderwerpen extreem uit te vergroten op het doek. Hij noemt zijn stijl zelf megarealisme.

Tjalf Sparnaay, Maggi, olieverf op doek, 150 x 100 cm, 2007.

“Mijn schilderijen”, zo stelt Sparnaay, “zijn bedoeld om de kijker in staat te stellen de realiteit opnieuw te ervaren, opnieuw de essentie te laten ontdekken van het voorwerp dat zo alledaags is geworden. Ik wil het terugbrengen tot het DNA van de universele structuur, in al zijn schoonheid. Ik noem het ‘het schone van het gewone’”.

Closer is Sparnaays eerste museale presentatie in Nederland. Een van de getoonde schilderijen is het nieuwe werk FoodScape. Met een afmeting van 120 bij 300 centimeter is het doek het grootste dat Sparnaay tot dusver maakte.

Closer – Het megarealisme van Tjalf Sparnaay, t/m 6 april in Museum de Fundatie, Zwolle

Share