Het land van Mauve

“Ik geloof dat hij in ieder schilderij een stukje van zijn leven geeft”. Dat schreef Vincent van Gogh over zijn leermeester en aangetrouwde neef Anton Mauve (1838-1888). Veel van die schilderijen zijn nu te zien in een dubbeltentoonstelling in Haarlem en Laren.

Anton Mauve (1838-1888), Bomschuit op het strand, 1881-82, olieverf op doek, Dordrechts Museum, Dordrecht. Tijdens de expositie te zien in Teylers Museum, Haarlem.

Beide plaatsen waren belangrijk in het leven van Mauve; in Haarlem groeide hij op en in het Noord-Hollandse Laren beleefde hij zijn meest productieve periode. Mauve heeft een rijk en gevarieerd oeuvre nagelaten: van mondaine strandtaferelen tot oer-Hollandse weilanden en van stoere vissersboten tot portretten. Een dubbelexpositie is daarom geen overbodige luxe.

 

Anton Mauve (1838-1888), De terugkeer van de kudde, Laren, 1886-87, olieverf op doek, Philadelphia Museum of Art. Tijdens de expositie te zien in Singer Laren.

Teylers Museum in Haarlem richt zich op de periode die Mauve doorbracht in die stad, alsmede Oosterbeek en Den Haag. Bijzondere aandacht is er voor de grote invloed die de kunstenaar had op het werk van Vincent van Gogh die in 1881 korte tijd bij hem in de leer ging.

Singer Laren concentreert zich op Mauves Larense periode en de invloed die hij uitoefende op Gooise kunstenaars. In Laren schilderde hij zijn heidelandschappen met schapen, waarmee hij internationale faam zou verwerven.  Het Gooi werd niet voor niets ook wel het land van Mauve genoemd.

Mauve, t/m 17 januari in Singer Laren en Teylers Museum, Haarlem

Share