Het Dolhuys duikt in de mythe van Malle Babbe

Frans Hals, Malle Babbe, ca. 1633, collectie Gemäldegalerie Berlijn.

Frans Hals schilderde haar en Rob de Nijs bezong haar, maar wie Was Malle Babbe nu echt? In het kader van het Frans Hals Jaar, waarmee het 100-jarig bestaan van het Frans Hals Museum wordt gevierd, duikt Museum Het Dolhuys met een speciaal programma in de mythe van Malle Babbe.

Het museum heeft in het Noord-Hollands Archief een aantal onbekende documenten ontdekt die een nieuw licht werpen op de ware identiteit van Malle Babbe, onderwerp van een van Frans Hals’ bekendste schilderijen. Ze heette Barbara, zo ontdekte wetenschappelijk medewerker Floris Mulder. Ook blijkt dat Pieter Hals, zoon van Frans, samen met Malle Babbe was opgenomen in het toenmalige ‘werkhuis’. Het Dolhuys toont deze documenten in de Regentenkamer. Ze vormen het startpunt van een rondleiding door Het Dolhuys.

De Mythe van Malle Babbe geeft een beeld van de tijd waarin mensen nog ver buiten de stadswallen werden ‘opgeborgen’. Hoe dacht men toen over ‘anders dan anderen’ en hoe werd met ze omgegaan? Tijdens de rondleiding wordt ingegaan op deze vragen. Ze toont aan dat het leven aan de rafelrand in de zeventiende eeuw voor velen geen pretje was.

De Mythe van Malle Babbe, t/m 7 juli in Museum Het Dolhuys, Haarlem

Share