Eerste solo-expositie voor Prix de Rome-winnaar Magali Reus

Nieuws

Het Stedelijk Museum presenteert komend najaar de eerste museale solotentoonstelling van Magali Reus (1981). Het museum noemt haar een van de opvallendste kunstenaars van dit moment.

 

Magali Reus, Parking (Retainer), 2014.

Magali Reus, Parking (Retainer), 2014.

 

Reus won in 2015 de Prix de Rome, de oudste prijs voor beeldende kunst en architectuur van Nederland. Ze kreeg de onderscheiding voor haar serie Leaves, die bestaat uit uitvergrote hangsloten. Die werken krijgen een plek in de tentoonstelling.

Hoewel haar sculpturen ogenschijnlijk vertrouwd overkomen, zijn ze gelijktijdig vervreemdend. Door de obsessieve gelaagdheid en de vele herhalingen verliezen ze hun gebruikswaarde en smelten ze samen tot een abstract geheel. Eerdere sculpturen hadden visuele raakvlakken met herkenbare, dagelijkse voorwerpen zoals bijvoorbeeld koelkasten, klapstoeltjes en kookgerei, maar altijd met een onverwachte draai.

In 2014 kreeg Beatrix Ruf bij haar aantreden als nieuwe directeur van het Stedelijk de vraag met wie wil ze absoluut een tentoonstelling zou willen maken. Resoluut zei ze: met Magali Reus. Niet lang daarna kocht ze voor het Stedelijk Museum het werk Parking (Retainer) uit datzelfde jaar aan voor de collectie. Deze wandsculptuur doet denken aan klapstoelen in openbare ruimtes. Alleen dragen ze in dit geval geen mensen, maar andere objecten.

Speciaal voor de expositie Mustard maakt Reus nieuwe werken. Met behulp van complexe stof- en leerverwerkingsprocessen als lasergraveren en contourstansen creëerde ze sculpturale vormen die niet direct verwijzen naar bestaande objecten, maar wel associaties oproepen met bijvoorbeeld zadels, dekens en motoren.

“Met deze nieuwe werken wil ik iets ontembaars overbrengen”, vertelt Reus. “De objecten hebben een dierlijke kwaliteit, ook door hun kolossale omvang en de verwijzingen naar huid, buidels en botten. Deze sculpturen heb ik een complexe constructie meegegeven.”

Magali Reus. Foto: Mark Blower.

Magali Reus. Foto: Mark Blower.

“Tegelijk hebben ze, door de combinatie van handmatige en industriële productieprocessen, een enorme gelaagdheid aan details en ornamenten. Met al die tegenstrijdige elementen stond mij steeds een wringend, maar toch harmonisch geheel voor ogen. De betekenis is niet eenduidig, en ook met de titel van de tentoonstelling hoop ik die op te schudden. Mustard is western slang voor: ‘to unsettle or disturb cattle’.”

Magali Reus – Mustard, 10 september t/m 27 november in Stedelijk Museum Amsterdam

Share