Eerste expositie over vrouwelijke kunstenaar in Prado

Nieuws

Voor het eerst in zijn geschiedenis wijdt het Prado in Madrid een solotentoonstelling aan een vrouwelijke kunstenaar. En wel aan de zeventiende-eeuwse Antwerpse schilder Clara Peeters. Ze was een van de weinige professionele vrouwelijke kunstenaars in het Europa van die tijd en was een pionier op het gebied van het stilleven.

 

Clara Peeters, Stilleven met vis, kaarsen, artisjokken, krabben en garnalen, 1611, Madrid, Museo Nacional del Prado.

Clara Peeters, Stilleven met vis, kaarsen, artisjokken, krabben en garnalen, 1611, Madrid, Museo Nacional del Prado.

 

De in 1594 geboren Peeters was de eerste kunstenaar die vissen een prominente plek in haar stillevens toebedeelde. Stilleven met vis, kaarsen, artisjokken, krabben en garnalen is daar een voorbeeld van. Ook beeldde ze haviken en valken af naast dood gevogelte. Daarmee was ze een van de eersten die jachtstillevens maakte.

Haar stillevens geven ons ook inzicht in de smaak en gewoontes van welvarende mensen in de zeventiende eeuw. Enkele zijn namelijk voorzien van geïmporteerde goederen en levensmiddelen, zoals snoepjes, wijn en fruit. Ook schelpen waren zeer geliefd, vanwege hun exotische oorsprong. Ze komen voor op Stilleven met gebak, zilveren tazza met snoepjes, porselein, schelpen en oesters. Peeters’ schilderijen bevatten nog veel meer objecten die we kunnen associëren met rijkdom. Wat te denken van porselein, verguld zilveren bekers en kopjes en geblazen glasobjecten.

Clara Peeters, Stilleven met bloemen, vergulde bekers, munten en schelpen, 1612, Karlsruhe, Staatliche Kunsthalle.

Clara Peeters, Stilleven met bloemen, vergulde bekers, munten en schelpen, 1612, Karlsruhe, Staatliche Kunsthalle.

De kunstenares staat er ook om bekend dat ze zichzelf subtiel opvoert in haar schilderijen, weerspiegeld op het oppervlak van vazen en bekers. Dit deed ze in ten minste acht werken, waarvan het Prado er zes toont. Zo is ze in Stilleven met versnaperingen en pronkbeker terug te vinden op de beker en de tinnen kan. Op de beker aan de rechterkant in Stilleven met bloemen, vergulde bekers, munten en schelpen schilderde ze zelfs niet minder dan zes zelfportretten.

El arte de Clara Peeters, t/m 19 februari 2017 in Museo Nacional del Prado, Madrid, Spanje

Share