Centraal Museum koopt 2 Nijntje-beelden

Nieuws

Het Centraal Museum heeft donderdagavond twee grote beelden van Nijntje aangekocht op de afsluitende veiling van de Nijntje Art Parade in het Rijksmuseum in Amsterdam. Het voegde nijntje van ontwerper Richard Hutten en De feestjurk van mode-illustrator Piet Paris toe aan de collectie.

nijntje by Richard Hutten, met op de achtergrond De feestjurk van Piet Paris, Centraal Museum. Foto: Evert-Jan Pol.

nijntje by Richard Hutten, met op de achtergrond De feestjurk van Piet Paris, Centraal Museum. Foto: Evert-Jan Pol.

 

Museumdirecteur Edwin Jacobs had al vanaf de start van de kunstparade zijn oog op deze beelden laten vallen. “Beide kunstenaars zijn dichtbij hun eigen beeldtaal gebleven. Richard Hutten heeft een heldere en conceptuele stijl. Het is hem gelukt om een ruimtelijk beeld van Nijntje te maken, zonder dat zij haar tweedimensionaliteit is verloren. Van welke kant je ook naar het beeld kijkt, Nijntje kijkt je altijd recht aan.”

“Mode-illustrator Piet Paris heeft Nijntje in een reeks feestjurken gestoken. Handwerk, met krachtige lijnen en heldere kleurvlakken; de link met Dick Bruna is overduidelijk.”

De aankoop is volgens het museum een mooie aanvulling op de collectie van het Centraal Museum, waarin Hutten en Paris al waren vertegenwoordigd. En Dick Bruna en Nijntje hadden al een prominente rol. Sinds 19 september 2015 heeft het originele atelier van Dick Bruna een plek op zolder. En vanaf 6 februari 2016 is het Nijntje Museum (nieuwe naam van het Dick Bruna Huis) open voor families met jonge kinderen.

De Nijntje Art Parade was een initiatief van uitgeverij Mercis en World of Delights. In het kader van de zestigste verjaardag van Nijntje vroegen zij zestig gerenommeerde kunstenaars uit Nederland en Japan om ieder een witte 1.80 meter hoge Nijntje te bewerken. Tussen 1 mei en 30 september waren 45 beelden te zien in Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Valkenburg aan de Geul en op Schiphol. In Japan stonden nog eens 15 beelden.

De veiling op 8 oktober bracht in totaal 500.000 euro op. De opbrengst gaat naar Unicef, dat het geld gaat gebruiken voor onderwijsprojecten.

Share