Geen categorie

Piet Zwiers, schilder van Giethoorn

0 0
Read Time:2 Minute, 3 Second

Recensie

Venetië van het noorden luidt de bijnaam van Giethoorn. Toeristen bezoeken dit Overijsselse dorp dan ook vooral voor een vaartocht over de vele waterwegen. Al is er natuurlijk veel meer te zien en te doen. Ga bijvoorbeeld eens naar Museum Giethoorn ´t Olde Maet Uus. Daar is nu een kleine expositie te zien over de lokale kunstenaar Piet Zwiers.

Tekst en foto´s: Evert-Jan Pol

Piet Zwiers, Fuiken aan het Belterwiede.

Zwiers (1907-1965) speelde een belangrijke rol in de recente geschiedenis van Giethoorn. Zonder hem was cineast Bert Haanstra wellicht nooit op het idee gekomen voor diens beroemde film Fanfare, die het waterrijke dorp op de toeristische kaart zette. De filmmaker was bevriend met Zwiers en diens schilderijen over Giethoorn inspireerden hem voor de muzikale komedie.

Voorbestemd voor een ‘keurige’ kantoorbaan besloot Zwiers op 22-jarige leeftijd kunstschilder te worden. Eind jaren 20 vestigde hij zich in Giethoorn, waar hij de rest van zijn leven woonde en werkte. Uiteindelijk kocht hij daar boerderij De Geythorn, waar hij behalve zijn atelier ook een expositieruimte had. Diezelfde boerderij was de tijdens de opnames van Fanfare de uitvalsbasis van Haanstra en zijn filmploeg.

Piet Zwiers, Natuur.

Zwiers groeide uit tot dé schilder van Giethoorn. Hij ving alle kenmerkende aspecten van het dorp in zijn schilderijen: de boerderijen, de waterwegen, de pittoreske bruggetjes en de punters. Laatste zijn kleine smalle boten waarmee vroeger goederen en mensen werden vervoerd. Geïnspireerd door die schilderijen gebruikte Haanstra de punters ook in zijn film.

Piet Zwiers, Vrouw met vis.

Hoewel de expositie in Museum Giethoorn klein van stuk is, schetst deze toch een aardig beeld van Zwiers’ ontwikkeling als schilder. Zijn schilderijen waren aanvankelijk vrij donker van toon, maar later kreeg zijn werk een meer lichte, opgewekte toets. En Zwiers waagde zich aan verschillende stijlen, zoals impressionisme en expressionisme. Later ging hij ook abstract werken. Vrouw met vis is een voorbeeld van een abstract-figuratieve voorstelling, met kubistische invloeden.

Welke stijl hij ook toepaste, zijn woonplaats speelde niet zelden de hoofdrol. Voor dagjesmensen in Giethoorn is de tentoonstelling daarom zeker de moeite waard na een wandel- of vaartocht door het dorp. Zodat je een indruk krijgt van hoe het er vroeger uitzag.

Piet Zwiers, t/m 30 juni in Museum Giethoorn ´t Olde Maet Uus, Giethoorn

Waardering: @@@@@@@@@@

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share