Verpakkingsmateriaal in SieboldHuis

Nieuws / Expositie

Japanmuseum SieboldHuis wijdt vanaf 10 juni een expositie aan verpakkingsdesign. Het museum noemt het “een fascinerend onderdeel van de Japanse consumptiecultuur”.

 

Rijstbalverpakkingen - LAWSON Onigiriya ‘Furusato no umai!’-serie, bekroond in 2015 tijdens de verpakkingsontwerpwedstrijd van de Vereniging voor Japans Verpakkingsontwerp.

Rijstbalverpakkingen – LAWSON Onigiriya ‘Furusato no umai!’-serie, bekroond in 2015 tijdens de verpakkingsontwerpwedstrijd van de Vereniging voor Japans Verpakkingsontwerp.

 

Het ontwerp is vaak geïnspireerd op decoratieve motieven van kunstobjecten uit het verleden. De esthetiek van verpakkingen wordt ook sterk beïnvloed door Japanse tradities rondom het verpakken van geschenken.

De tentoonstelling is onderverdeeld in drie thema’s: Het artistieke Japan; De alchemie van alledag en Verfraaide intenties. Het artistieke Japan laat Japanse objecten van negentiende-eeuwse verzamelaars zien die een inspiratiebron waren voor de opkomst van het japonisme – een fascinatie met Japanse kunst, mode en design. Deze objecten spelen nog steeds een cruciale rol in de wereldwijde perceptie van Japans materiële cultuur. Dit beeld gaat echter voorbij aan de sociaalhistorische en technologische veranderingen die de Japanse verpakkingsindustrie de afgelopen eeuw heeft doorgemaakt.

De introductie van buitenlandse technologieën, materialen en esthetische concepten heeft geleid tot een duizelingwekkende verscheidenheid aan ontwerpen. Deze komen aan bod in De alchemie van alledag. De objecten zijn prijswinnende ontwerpen van een verpakkingsontwerpwedstrijd die een maal per twee jaar georganiseerd wordt door de Japan Package Design Association.

 

Doos voor No-masker met motief van pijnbomen en zijden koord, 1800–1829, Museum Volkenkunde, Leiden.

Doos voor No-masker met motief van pijnbomen en zijden koord, 1800–1829, Museum Volkenkunde, Leiden.

 

Het laatste thema, Verfraaide intenties, draait om het Mitsukoshi-warenhuis – het meest toonaangevende warenhuis in Japan – en de Japanse kunst van het inpakken van cadeaus. Geschenken vertegenwoordigen een belangrijke vorm van consumptie in Japan en zijn bijzonder belangrijk voor de omzet van warenhuizen. De praktijk van het inpakken van geschenken bouwt voort op de traditie van het verpakken van kostbare voorwerpen, maar in de hedendaagse consumptiemaatschappij is het vooral een manier om de intentie van de gever te benadrukken.

Te mooi om weg te gooien. Verpakkingsdesign uit Japan, 10 juni t/m 28 augustus in Japanmuseum SieboldHuis, Leiden

Share