Museum Catharijneconvent koopt twee portretten

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/3/0/2/digitalekunstkrant.nl/httpd.www/wp-content/themes/magazine-premium/template-parts/content.php on line 13

Museum Catharijneconvent in Utrecht heeft twee portretten van Cornelis Jonson van Ceulen gekocht. Het museum reserveerde ze eerder dit jaar op de Tefaf en heeft ze aan kunnen kopen met steun van het BankGiro Loterij Aankoopfonds van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds en de Vereniging Vrienden van Museum Catharijneconvent.

Cornelis Jonson van Ceulen I (1593-1661), portretten van Willem Thielen (1596–1638), en zijn echtgenote Maria de Fraeye (1605–1682), 1634. Collectie Museum Catharijneconvent, Utrecht.

Cornelis Jonson van Ceulen (1593-1661) was een in Londen geboren portretschilder van Nederlandse afkomst. Hij genoot in de zeventiende eeuw een aanzienlijke reputatie, eerst in Engeland en vanaf zijn komst naar de Republiek in 1643 ook in ons land. Hij was belangrijk voor de ontwikkeling van de Nederlandse portretschilderkunst doordat hij met zijn eigen stijl en composities vernieuwingen in de portretkunst introduceerde.

In Nederlandse musea bevinden zich van Cornelis Jonson van Ceulen ruim twintig schilderijen uit de periode na 1643, toen hij definitief naar Nederland was teruggekeerd. Uit diens Engelse periode was echter nog geen enkel schilderij in een museum vertegenwoordigd. De aankoop van de portretten van het echtpaar Thielen-De Fraeye brengt daar nu verandering in.

Geportretteerde Willem Thielen was predikant van Austin Friars, de Nederlandse kerk in Londen die nog altijd bestaat. Voor Museum Catharijneconvent, als museum voor de kunst, cultuur en geschiedenis van het christendom in Nederland, was dat een belangrijk gegeven. Deze kerk neemt namelijk een bijzondere plaats in binnen de geschiedenis van het Nederlands protestantisme. Zij werd door vluchtelingen uit de Lage Landen gevestigd in 1550 en is daarmee de oudste Nederlandstalige kerkgemeente ter wereld.

Ook het portret van Maria de Fraeye past goed binnen de collectie van het Utrechtse museum. Zij is een nazaat van de Middelburgse humanist, koopman en geleerde Johan Radermacher I (1538-1617), die is afgebeeld op een topstuk in de collectie: Maerten de Vos’ Mozes met de wetstafelen, omringd door de families Panhuys en Hooftman uit ongeveer 1575. Met de verwerving van het portret van Maria, is dus ook een kleindochter herenigd met haar grootvader. Het museum toont de nieuwe aanwinsten op dit moment in de zomerpresentatie Het Woord in de Gouden Eeuw.

Share