De nacht van Jheronimus Bosch

Reportage

Een jonge vrouw met een tatoeage van een uil in haar nek stapt op station ‘s-Hertogenbosch uit de trein. Ze kan zich geen betere bestemming wensen, want Het Noordbrabants Museum in die stad viert De Nacht van de Uil.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

 

Publiek voor De hooiwagen.

Publiek voor De hooiwagen.

 

Het is het slotweekend van de buitengewoon succesvolle tentoonstelling Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie, die voor de gelegenheid de hele nacht is te bezoeken. Het museum is die zaterdag al open sinds 8 uur en sluit pas weer op zondagavond om 23 uur. De Nacht van de Uil verwijst naar de wijze vogel die veelvuldig voorkomt op het werk van Bosch.

Op 24 maart was de expositie voor de eerste keer uitverkocht. De teller stond op dat moment op 380.000 verkochte tickets. Omdat verlengen geen optie was, was het museum vanaf 22 april dagelijks open van 8 tot 1 uur. Ter vergelijking: normaal kunnen bezoekers terecht van 11 tot 17 uur, maar is het museum gesloten op maandag.

In het weekend van 7 en 8 mei zijn de deuren 39 uur aaneengesloten open. Geen slechte beslissing, want zelfs om middernacht zijn er meer bezoekers dan normaal op een doordeweekse middag. Vreemde wezens uit het oeuvre van Jheronimus Bosch verwelkomen hen op het voorplein. De visman beweegt zich sierlijk over de rode loper en maakt af en toe een buiging.

 

De visman op het voorplein.

De visman op het voorplein.

 

Ook kinderen zijn aanwezig terwijl ze op dit tijdstip normaal al in bed zouden liggen. Het is dan ook bijzonder om in het holst van de nacht een museum te kunnen bezoeken. Het is bepaald geen night at the museum met verlaten zalen, maar desalniettemin is een bezoek op dit nachtelijke uur een unieke ervaring.

Net als op andere dagen is ook deze nacht De hooiwagen veruit het populairst. Opeengeperst staat het publiek voor dit drieluik om er maar een glimp van op te kunnen vangen. Begrijpelijk, want het schilderij was voor het eerst in 450 jaar weer in Nederland. Na de expositie gaat het weer naar het Prado in Madrid, om wellicht nimmer meer terug te keren.

 

Uitvergrote versie van de koppoter van Jheronimus Bosch

Uitvergrote versie van de koppoter van Jheronimus Bosch

 

In dat Spaanse museum krijgt het werk ongetwijfeld ook een prominente plek in de tentoonstelling over de Nederlandse kunstenaar die daar vanaf 31 mei te zien is. Of die expositie net zo groots wordt als die in ’s-Hertogenbosch is nog even afwachten. Het Noordbrabants Museum toonde 18 van de 25 bewaard gebleven schilderijen en 19 van de 20 tekeningen.

De Britse krant The Guardian noemde Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie daarom een van de belangrijkste exposities van deze eeuw. Voor het Bossche museum was ze in elk geval de succesvolste in zijn bijna 180-jarige geschiedenis. Velen lieten de kans niet aan zich voorbijgaan om het leeuwendeel van Bosch’ werk te zien in de stad waar hij het maakte. Niet minder dan 421.700 belangstellenden namen een kijkje.

Zie ook: Meesterlijke expositie over genie Jheronimus Bosch

Share