Aanstekelijk werk van een meesterverteller

Max Keuris, Poes en Pathefoon, 1976, Museum Flehite.

Recensie

Een vrolijk schilderij van een kat naast een grammofoonspeler lokte mij als kattengek naar Museum Flehite voor de tentoonstelling Max Keuris Meesterverteller. Hoewel het diertje de enige figurerende poes blijkt, is de presentatie zeker de moeite waard.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Zoals de titel al aangeeft, was de Amersfoorter Max Keuris (1923-1979) een echte verhalenverteller. De aantrekkelijke voorstellingen in de expositiezalen lijken stuk voor stuk fragmenten uit langere geschiedenissen. Zo is daar een portret van een jager (of schiet hij met zijn camera toch vooral plaatjes?) in de jungle. De panter, slang en reusachtige spin ontgaan hem. Hoe loopt het af met deze man?

Een andere scène toont een besnord heerschap naast een hoge bi – zo’n oude fiets met een supergroot voorwiel en extreem klein achterwiel. Un-easy rider heet het schilderij. Zegt die titel iets over de mans gemoedsrust? Zijn shirt met zwart-witte strepen doet denken aan een ouderwets boevenpak. Is hij misschien ontsnapt uit de gevangenis?

Max Keuris, Un-easy rider, 1970, privécollectie.

Het is niet verwonderlijk dat de schepper van deze werken ook enige tijd actief was als maker van korte films. In de jaren 60 regisseerde hij enkele poppenfilms voor de studio van Joop Geesink, geestelijk vader van Loekie de Leeuw. In twee vitrines zijn poppen uit een paar films te zien. De figuren lijken rechtstreeks uit Keuris’ schilderijen gestapt.

Max Keuris, De heer Van R. in de jungle, 1976, privécollectie.

Zijn geschilderde werk is dusdanig aantrekkelijk en aanstekelijk dat het vreemd is dat Keuris relatief onbekend bleef. Zijn eigenzinnige karakter had daar waarschijnlijk iets mee te maken. Hij nam weinig van anderen aan en versnipperde zijn talent. Hij ontwierp platenhoezen, boekomslagen en later ook uithangborden voor de horeca.

Op het schilderen stortte de kunstenaar zich pas volledig nadat hij op straat kwam te staan na een faillissement. De schilderijen in de tentoonstelling stammen allemaal uit de laatste jaren van zijn leven. In die periode voelde hij zich een miskend talent en vond hij troost in de drank. Een onstuimige levensstijl leidde in 1979uiteindelijk tot zijn vroegtijdige dood, op 56-jarige leeftijd. Jammer, want zijn geschilderde nalatenschap doet vermoeden dat hij zich had kunnen ontwikkelen tot een grote naam in de kunstwereld.

Max Keuris Meesterverteller, t/m 13 oktober in Museum Flehite, Amersfoort

Waardering: @@@@@@@@@@

Share