Geen categorie

Groninger Museum staat stil bij slavernij

1 0
Read Time:2 Minute, 21 Second

In de vaste collectie van het Groninger Museum hangen werken waarbij de relatie met het slavernijverleden onvoldoende zichtbaar is in de toelichting voor bezoekers. Daar brengt het museum nu verandering in door met extra tekstborden het aanvullende verhaal te vertellen.

In de Nederlandse geschiedschrijving is het slavernijverleden vaak onderbelicht gebleven. Ook bij werken in het Groninger Museum is dat het geval. Een voorbeeld hiervan is het portret van Edzard Jacob Clant in de vaste collectie van het museum. De tekst, die al jaren in de zaal bij het werk hangt, vermeldde tot nu toe niet dat Clant een belangrijke rol speelde bij de oprichting van de Westindische Compagnie (WIC), en dat hij lang in de landelijke directie zat van deze handelsmaatschappij, die betrokken was bij slavernij. De schepen van de WIC voeren met handelswaar naar Afrika, kochten daar tot slaaf gemaakte mensen en voeren vanuit Zuid-Amerika en het Caribische gebied met goederen, meestal suiker, weer naar Nederland.

Op nieuwe tekstborden, onder de noemer Bitterzoet Erfgoed in de collectie, vertelt het museum nu het aanvullende verhaal bij de werken in het museum. Ook wordt aan bezoekers gevraagd om actief te reageren als zij iets in de collectie zien waarbij een bepaalde kant van de geschiedenis onderbelicht is gebleven. Wie suggesties heeft, kan dit laten weten aan het museum.

Fridericus Carolus de Hosson, Onbekende en Gesina van Swinderen von Rheden, 1780, bruikleen particuliere verzameling.

Veel rijken en machtigen van stad Groningen en omgeving waren in de zeventiende en achttiende eeuw betrokken bij slavernij overzee. Sommige leden van deze families lieten zich afbeelden met een zwarte bediende. Het Groninger Museum toont in de expositie Zwart in Groningen vhistorische schilderijen en beelden die in Groningen gemaakt zijn waarop mensen van kleur te zien zijn. De werken zijn getuigen van de Groningse betrokkenheid bij het slavernijverleden.

Op werken uit voorgaande eeuwen die te zien zijn in de tentoonstelling zijn mensen met een zwarte huidskleur, vaak in de rol van bediende, afgebeeld als statussymbool. Kunstenaar Faisel Saro en schrijver Vamba Sherif reageren op artistieke en literaire wijze op deze afbeeldingen. Sherif schreef bij ieder werk een tekst vanuit het perspectief van de persoon van kleur. Hiermee probeert hij ze weer een identiteit en stem te geven. Faisel Saro reflecteert met zijn kunstwerken op de sporen die het slavernijverleden in zijn ogen heeft nagelaten in onze samenleving.

De tentoonstelling Zwart in Groningen maakt deel uit van Bitterzoet Erfgoed. In deze culturele manifestatie besteden musea, erfgoedinstellingen, culturele en educatieve organisaties uit stad en provincie Groningen van 18 februari tot en met 12 september aandacht aan het slavernijverleden in Groningen en de doorwerking hiervan op het heden. Meer informatie en alle deelnemende partijen zijn te vinden op

Zwart in Groningen, t/m 12 september in het Groninger Museum, Groningen

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share