3 Nederlandse exposities in finale museumoscar

Drie Nederlandse tentoonstellingen zijn doorgedrongen tot de finale van de Global Fine Art Awards (GFAA) 2017. De prestigieuze prijs voor de beste tentoonstellingen in een jaar wordt wel gezien als de museumoscar.

Sir Lawrence Alma-Tadema, Unconscious Rivals, 1893.

Het gaat om Alma-Tadema, klassieke verleiding van het Fries Museum en De Ontdekking van Mondriaan van Gemeentemuseum Den Haag in de categorie Best Impressionist and Modern – Solo Artist en Hercules Segers van het Rijksmuseum, in de categorie Best Renaissance, Baroque, Old Masters and Dynasties  – Solo Artist. In oktober sleepten de drie tentoonstellingen een nominatie in de wacht. Gisteren werd duidelijk dat ze bij de overgebleven kanshebbers binnen hun categorieën horen. Welke musea er met de prijzen vandoor gaan, blijkt op 8 maart.

Alma-Tadema, klassieke verleiding was de grootste tentoonstelling ooit over het oeuvre van de negentiende-eeuwse van oorsprong Friese schilder Sir Lawrence Alma-Tadema (1836-1912). Meer dan tachtig schilderijen kwamen van over de hele wereld naar het Fries Museum. Samen met persoonlijke voorwerpen en filmfragmenten vertelden ze over Alma-Tadema’s weg naar roem en hoe hij ons beeld van de klassieke oudheid blijvend heeft bepaald.

Na Leeuwarden was de tentoonstelling te zien in Galerie Belvedere in Wenen. Daarna reisde ze door naar het Leighton House Museum in Londen, waar Alma-Tadema zijn grootste internationale succes beleefde. De drie edities zijn gezamenlijk genomineerd voor een Global Fine Art Award.

Piet Mondriaan [1872-1944] Oostzijdse molen bij avond, circa 1907-1908 Olieverf op doek 76,5 x 117,5 cm Gemeentemuseum Den Haag.

De Ontdekking van Mondriaan was op haar beurt de grootste Mondriaan-tentoonstelling ooit. Gemeentemuseum Den Haag toonde voor het eerst zijn volledige Mondriaanverzameling, die uit maar liefst 300 werken bestaat. Het museum heeft de grootste Mondriaancollectie ter wereld.

Samen met The Metropolitan Museum of Art in New York maakt het Rijksmuseum een tentoonstelling over Hercules Segers. Deze inmiddels relatief onbekende Nederlandse meester was een pionier op het gebied van etsen. Hij was de eerste die kleur toevoegde aan een ets. Het Rijksmuseum toonde in de expositie alle tot nu toe bekende schilderijen (achttien) en ook nog eens 110 afdrukken van 54 prenten.

Hercules Segers, Bergvallei met omheinde velden, ca. 1625-1630, lijnets en drogenaald in zwart op papier, penseel in verschillende kleuren, Kupferstichkabinett Staatliche Kunstsammlungen Dresden.

De GFAA beloont jaarlijks de beste kunst- en designtentoonstellingen wereldwijd. In oktober werden 85 musea en andere culturele instellingen genomineerd in 13 categorieën. Gisteren werden de 33 finalisten bekendgemaakt. Alma-Tadema, klassieke verleiding en De Ontdekking van Mondriaan nemen het in hun categorie op tegen Medardo Rosso: Experiments in Light and Form van de Pulitzer Arts Foundation in het Amerikaanse St. Louis. Het Rijksmuseum en The Metropolitan Museum of Art hebben met Raphael: The Drawings van het Ashmolean Museum in Oxford slechts één concurrent.

Als het Rijksmuseum de prijs wint, zou het de tweede achtereenvolgende keer zijn dat een Nederlandse tentoonstelling in de categorie Best Renaissance, Baroque, Old Masters and Dynasties  – Solo Artist bekroond wordt. Vorig jaar won de tentoonstelling Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie van het Noordbrabants Museum.

Share