Meer dan Nana

Niki de Saint Phalle, La Toilette (Make up or Mirror of Life).

Recensie

Bij het grote publiek is Niki de Saint Phalle (1930-2002) vooral bekend om haar Nana’s – grote, soms reusachtige, vrouwenbeelden. In een mooie kleine expositie laat Schunck zien dat haar oeuvre veel breder is.

In de entreehal van het Glaspaleis in Heerlen, waar Schunck onderdak heeft, staan een drietal manshoge Nana’s en een werkende fontein in Nana-stijl. De tentoonstelling gaat verder op de eerste verdieping, waar vooral het andere werk van De Saint Phalle centraal staat.

De tentoonstelling doet recht aan de nalatenschap van deze Franse kunstenares. De Nana’s spelen een rol, bijvoorbeeld in de tekeningen, die verder in alles het tegenovergestelde zijn.  Maar haar andere creaties voeren de boventoon. Erg in het oog springend is La Toilette (Make up or Mirror of Life). Deze in het roze geklede vrouw met haarborstel als sigaar brengt een glimlach op het gezicht.

De wereld van De Saint Phalle is echter niet altijd even vrolijk en olijk. De duistere witte bruid, bijvoorbeeld, lijkt rechtstreeks uit de onderwereld te zijn ontsnapt. Het grimmige karakter wordt versterkt door de pistolen en poppenbaby’s waarmee ze behangen is.

Een reusachtige penis in een doodskist, elders op zaal, is op het eerste gezicht een grappig object, tot de titel duidelijk wordt: Daddy. Dit werk is een duidelijk verwijzing naar het seksuele misbruik door haar vader dat ze in haar jeugd meemaakte.

Dit verontrustende beeld blijft lang hangen en maakt, samen met andere minder bekende werken, dat je anders gaat kijken naar het oeuvre van Niki de Saint Phalle. Ja, zij was die kunstenares van de Nana’s, maar ze was veel meer dan dat.

Niki de Saint Phalle, Outside-in, t/m 19 juni in Schunck, Heerlen

Waardering: @@@@@@@@@@

Share