Het fenomeen Armando en het voorval

Een jongen loopt door het bos, onder schot gehouden door een Duitse soldaat. Hij doet of hij struikelt en weet vervolgens de soldaat dodelijk te treffen met een mes. Was kunstenaar Armando (1929-2018) deze jongen? Die vraag staat centraal in de film Het Voorval – Armando en de Mythe, die vanaf vandaag te zien is in de bioscopen.

Tekst: Evert-Jan Pol

Armando (still uit de film).

In interviews begon de eerder dit jaar overleden kunstenaar regelmatig zelf over het voorval, maar als de interviewer doorvroeg, weerde hij af. Dat riep vragen op bij Sjors Swierstra en Roelof Jan Minneboo, de makers van de film. Was Armando er zelf bij betrokken of heeft hij een universele tragedie bedacht, een eigen mythe, die als rode draad door zijn omvangrijke oeuvre loopt?

De film schetst een beeld van een man die zichzelf graag een stoer imago aanmat. Hij liet zich bijvoorbeeld veelvuldig fotograferen en filmen met wapens. Die hij in de oorlog had gestolen van de Duitsers, vertelt hij tijdens een van de interviews in de documentaire.

En ooit schreef hij over een lange slanke man met een opvallend knap gelaat en een donkere snor. In 196O betrad deze een gigantisch gebouw in een van de wereldsteden. “Hij werd onmiddellijk gevolgd door zijn drie wondermooie vrouwen en vier onguur uitziende grofgespierde mannen, die, zoals outsiders wisten, onder hun dure kostuums behalve spierenbundels ook wapenen verborgen. Zij vormde de trouwe en bestbetaalde lijfwacht van de lange slanke man, die, zelf een geducht vuist en messenvechter, te veel vijanden had. Het was het fenomeen Armando.” Hij schreef dat om aan de weg te timmeren, geeft hij toe in de film.

Still uit de film.

Die naam, Armando, hoorde bij zijn zelfbedachte imago. Hij had geen achternaam meer, vertelt hij. In zijn paspoort stond alleen Armando.

Swierstra en Minneboo, al lang geïntrigeerd door de mens Armando en diens oeuvre, kruipen naarmate de film vordert steeds dichter op de huid van de kunstenaar. De filmmakers confronteren Armando steeds indringender met het mythische beeld dat hij van zichzelf heeft geschetst.

De documentaire is een fascinerend portret van een al even fascinerende en ook mysterieuze man. Over het voorval blijft Armando ook in de film vaag. Heeft het echt plaatsgevonden en speelde Armando daar een rol in? Kijk en oordeel zelf.

Het Voorval – Armando en de Mythe, vanaf vandaag te zien in de bioscopen


Win kaarten!

De Digitale Kunstkrant mag 2 keer 2 kaarten weggeven voor Het Voorval – Armando en de Mythe. Wil je kans maken op 2 kaarten?

Stuur dan uiterlijk donderdag 1 november een mailtje naar info@digitalekunstkrant.nl.

Onder de inzenders verloten we 2 keer 2 kaarten.


 

Share