Afgescheurde canvassen en zeven verschillen

Recensie

Het Drents Museum laat zijn bezoekers veelvuldig kennismaken met Duitse kunstenaars. En dan voornamelijk kunstenaars uit Leipzig. Momenteel besteedt het museum in een kleine tentoonstelling aandacht aan Matthias Weischer.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Zaaloverzicht.

Met ongeveer dertig schilderijen laat de expositie Bühne de ontwikkeling zien die Weischer (1973) de afgelopen twintig jaar als kunstenaar heeft doorgemaakt. Zijn vroege werk bestaat uit donkere, desolate interieurs die iets grimmigs en surreëels hebben. Later veranderde de kunstenaar zijn stijl en ging hij in de buitenlucht landschappen en tuinen schilderen in heldere en fellere kleuren. In zijn huidige werk komen de twee stijlen samen. Weischer schildert weer interieurs, maar doet dat nu losser en kleurrijker.

Het zijn veelal geen nette doeken, die Weischer beschildert. Het lijkt wel alsof hij ze nonchalant heeft afgescheurd van een rol. De schilderijen hebben daardoor een dynamisch karakter. Carré 2 uit 2015 bijvoorbeeld, toont een nogal sober interieur, maar doordat de linkerzijde van het canvas is gerafeld, oogt de voorstelling toch heel levendig.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Matthias Weischer, Carré, 2015, Hildebrand Collection, Leipzig.

Matthias Weischer, Bulb, 2020, Drents Museum.

Weer andere schilderijen hebben wel wat weg van collages, alsof de kunstenaar daarin verschillende losse elementen bij elkaar heeft ‘geplakt’. Bulb, uit de collectie van het Drents Museum, is zo’n werk. Door de manier waarop hij geschilderd is, lijkt de lamp in het interieur ook op een knipsel. De voorstelling oogt hierdoor enigszins kunstmatig, maar is gelijktijdig ook heel spannend. Je blik wordt er naartoe getrokken.

Matthias Weischer, Mirror I en Mirror II, privécollecties.

Uit de hele tentoonstelling blijkt dat Weischers maakproces niet heel traditioneel is. Zo is hij vies van een experimentje hier en daar, zoals de twin paintings. Hij zet twee doeken op en werkt tegelijkertijd aan twee versies van hetzelfde werk. In het eindresultaat zitten dan ook kleine, en soms grote, onderlinge verschillen. In de tentoonstelling zijn enkele van deze duo’s te zien, waaronder Mirror I en Mirror II, twee mediterraans aandoende voorstellingen. De schilderijen hebben allebei een andere eigenaar, dus het is mooi dat ze in Assen eenmalig goed te vergelijken zijn.

Podium.

Bühne opende op 1 november en was vanwege de coronamaatregelen in totaal slechts enkele weken te zien. Gelukkig heeft het Drents Museum Weischers tentoonstelling kunnen verlengen tot en met 27 juni. Zodat er nog iets meer tijd is om kennis te maken met deze heel interessante kunstenaar. Kijk, geniet en neem plaats op het podium dat de kunstenaar zelf heeft opgebouwd. En word heel even onderdeel van een kunstwerk.

Matthias Weischer – Bühne, t/m 27 juni in het Drents Museum, Assen

Waardering: @@@@@@@@@@

Share