Recensies

Groene oase in de Randstad

0 0
Read Time:2 Minute, 42 Second

Recensie

Net buiten Dordrecht bevindt zich Nationaal Park De Biesbosch, een waterrijk natuur- en recreatiegebied, met zijn kenmerkende kreken en wilgenvloedbossen. Ooit was dit een ruig en ondoordringbaar terrein, waar alleen vissers, boeren en griendwerkers hun weg wisten te vinden. Evenals enkele kunstenaars die er de schoonheid van inzagen.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

 

Marinus van der Neut, Noltee schildert zijn laatste studie, 1967, privécollectie.

In de expositie Schilders van de Biesbosch toont het Dordrechts Museum een verzameling schilderijen en tekeningen van dit natuurgebied. De tentoonstelling is georganiseerd vanwege de verschijning van het gelijknamige boek, waarin Biesboschkenner Wim van Wijk en kunstkenner Pieter Jorissen een overzicht geven van de schilders die in de Biesbosch hebben gewerkt. Een selectie hieruit is nu te zien.

De ruige Biesbosch is een plek waar de kunstenaar op zichzelf en de natuur was aangewezen. Kunstenaars kwamen en komen er graag, aangetrokken door de stilte, de eindeloze ruimte, de dichte begroeiing en natuurlijk het vele water. Door de jaren heen hebben vooral lokale kunstenaars de Biesbosch vastgelegd in schilderijen, tekeningen en ook foto’s. Een kunstenaarskolonie is er door de ontoegankelijkheid nooit ontstaan. Slechts enkelingen wisten met een bootje door te dringen tot het hart.

Marinus Reus, Watertoren achter riet, ca. 1885, privécollectie.

Een van hen was Marinus Reus (1865-1938), die geregeld meevoer met rentmeester en verzamelaar P.C. Jorissen op diens stoomjacht. In zijn opdracht maakte de kunstenaar diverse schilderijen in het natuurgebied. Rond 1885 schilderde hij er bijvoorbeeld een gezicht op de pas drie jaar oude watertoren van Dordrecht, die uittorent boven het gele riet.

Behalve voor landschappen had Reus ook oog voor de boeren die de Biesbosch hun thuis noemden en daar hun boterham verdienden. Dat gold ook voor Reinier Kennedy (1881-1960). Van hem is onder meer het schilderij Korenschoven te zien. Achter de vier bundels graan uit de titel zijn twee boeren hard aan het werk.

Reinier Kennedy, Korenschoven, ca. 1900, privécollectie.
René de Jong, Het veerhuis aan de Kop van ’t Land, 2004, privécollectie.
Ad van der Ven, Voorjaar, 2016, collectie kunstenaar.

Tot op de dag van vandaag laten kunstenaars zich inspireren door de Biesbosch, blijkt uit de aantrekkelijke tentoonstelling. Zo maakte de Dordtse schilder René de Jong (1953) er in 2004 het prachtige expressionistische schilderij Het veerhuis aan de Kop van ’t Land. In fantastische kleuren schetst hij hier zijn eigen interpretatie van de Biesbosch.

Ook Ad van der Ven (1946) komt er nog geregeld en heeft het natuurgebied zien veranderen. Vroeger kwam hij er voor de strakke lijnen en tegenwoordig trekt de “bende van de Biesbosch” hem aan. “Er heerste alleen maar wanorde, waarvan ik niet wist wat ik ermee aan moest. Toch wilde ik er iets mee.” In zijn ogen mag de Biesbosch dan een een rommeltje zijn, maar zijn schilderij Voorjaar is een zeer aantrekkelijke voorstelling van deze groene oase in de Randstad.

Schilders van de Biesbosch, t/m 8 januari 2023 in het Dordrechts Museum, Dordrecht

Waardering: @@@@@@@@@@

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share