Spannende en fotogenieke witte bloes

Recensie

Ze bestaat al sinds ongeveer 1912 en ziet er nog steeds sprankelend uit. De bloes is nog dusdanig wit dat een bepaald wasmiddelenmerk er een leuke reclamespot mee zou kunnen maken. Dat gebeurde niet, maar toch staat het overhemd in de spotlights. Als middelpunt van de fotoserie The White Blouse van Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier. Een selectie is te zien in Singer Laren.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier, Anthony Murrell, Tennessee, USA, 1952, 2018.

Barones Van Hövell tot Westerflier werkt sinds 2011 aan een reeks portretten waarin de witte bloes centraal staat. Ze liet al meer dan 75 vrouwen, mannen en kinderen voor haar camera poseren in of met het kwetsbare kledingstuk. Het resultaat is een prachtige serie die nog eens bewijst dat er niet altijd kleur nodig is om een foto te laten opvallen.

Net als Rembrandt en andere zeventiende-eeuwse schilders speelt de fotografe met zonlicht, dat door een raam op de geportretteerde neervalt. De veelal donkere achtergrond zorgt voor een mooi contrast met de stralend witte bloes. Het magnifieke spel met licht en donker geeft de portretten iets magisch en zelfs mysterieus.

Stemacteur en beeldhouwer Anthony Murrell bijvoorbeeld, is bijna onzichtbaar. In de donkere kamer valt hij grotendeels weg. Wat eruit springt, is die witte bloes, die dankzij het zonlicht nog witter lijkt. Dit portret is een van de spannendste foto’s in de tentoonstelling.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Zaaloverzicht.

Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier, Vera & Warja Tolstoj, Rusland, 1989, 2015.

Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier, Erieke Kuitert, 1991, 2015.

Hoewel de bloes steeds dezelfde is, is elke foto anders. Het ene model trekt hem aan, het andere gebruikt het kledingstuk als accessoire. François-Emmanuel Ihou draagt het witte overhemd als een soort mantel over zijn donkere pak. Choreograaf Toer van Schayk lijkt te dansen met de bloes. En acteur Daan Schuurmans houdt haar voor zich en kijkt er intens naar. Doordat er op elk van de 25 aanwezige foto’s iets anders gebeurt, verveelt de serie geen moment.

Singer Laren toont de foto’s samen met het in 2015 herontdekte schilderij Symfonie in wit. Meisje in mousseline jurk van James Abbott McNeill Whistler. Ook hierop is een model te zien in een wit kledingstuk. Net als Van Hövell tot Westerflier ging het de Amerikaanse schilder vooral om de kledij en minder om de geportretteerde. Kleding kan heel spannend zijn.

The White Blouse, t/m 5 januari 2020 in Singer Laren

Waardering: @@@@@@@@@@

Share