Panorama Mesdag krijgt schilderij De Josselin de Jong

Panorama Mesdag heeft een schilderij van Pieter de Josselin de Jong gekregen. Het gaat om Londen: koetsjes in de mist, uit 1888. Het hangt vanaf 1 juli in het museum.

De schenking is een direct gevolg van de succesvolle tentoonstelling over De Josselin de Jong, in de winter van 2017/2018. Het schilderij hing toen als bruikleen in Panorama Mesdag.

De schenker, de heer R. Müller, was zeer te spreken over plek die het schilderij kreeg en hij werd enthousiast door de positieve reacties van het publiek en de persoonlijke benadering van Panorama Mesdag. Dit deed hem besluiten het werk te schenken. “We zijn verheugd en buitengewoon dankbaar voor deze bijzondere gift”, aldus museumdirecteur Minke Schat.

Pieter de Josselin de Jong (1861-1906), Londen: koetsjes in de mist, 1888, olieverf op paneel, Panorama Mesdag, Den Haag.

Pieter de Josselin de Jong (1861-1906) maakte al jong furore binnen de kunstwereld. Met zijn werk won hij verschillende prijzen en musea kochten zijn schilderijen. Met het schilderen van portretten voorzag hij in zijn levensonderhoud. Hij portretteerden onder anderen leden van het koningshuis.

Ook trok hij er graag op uit om het dagelijkse leven te schetsen. In Drenthe raakte hij bijvoorbeeld gefascineerd door boeren en hun materieel. En in Rome inspireerde het straatleven hem. Een reis naar Londen bracht hem in aanraking met de zichtbare gevolgen van de industriële revolutie.

De Josselin de Jong was goed bevriend met Hendrik Willem Mesdag. De twee mannen zaten gelijktijdig in het bestuur van Pulchri Studio. Bovendien bewonderde Mesdag De Josselin de Jong als kunstenaar. Hij verzamelde zijn werk en sprak op diens begrafenis.

Het museum bezat al twee portretten van De Josselin de Jong. De inspiratie voor dit dynamische stadsgezicht vond de kunstenaar tijdens een verblijf in Londen in 1888. Op het dak van een omnibus zitten passagiers ineengedoken in hun jassen, hun gezichten gaan schuil achter opgestoken paraplu’s. Sandwichmannen houden door de wind met moeite hun reclameborden in bedwang.

“Het werk is van internationale allure en vormt een mooie basis voor de verdere uitbreiding van de deelcollectie tijdgenoten van Mesdag”, vindt Suzanne Veldink, hoofd museale zaken.

Share