Recensies

Sneaker, van sportschoen tot statussymbool

0 0
Read Time:3 Minute, 8 Second

Recensie

Niet minder dan omgerekend 1,26 miljoen euro betaalde iemand vorig jaar tijdens een veiling voor een paar schoenen van basketballer Michael Jordan. De koper bezit daardoor de duurste sneakers aller tijden. In korte tijd is de sneaker uitgegroeid tot een zeer populair designobject. Geen wonder daarom dat Design Museum Den Bosch nu een grote tentoonstelling aan dit schoeisel wijdt.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Overzicht.




Leest u de site graag en heeft u wel een zakcentje over voor een arme schrijver? Klik dan op de knop ‘doneren’.



Hoewel de sneaker ooit is ontwikkeld als sportschoen, wordt hij inmiddels ook veel gedragen als vrijetijdsschoen. Dagelijks gaan er wereldwijd miljoenen sneakers over de toonbank; in 2021 alleen al werden er meer dan 1,1 miljard paren verkocht. “De sneaker is het belangrijkste culturele object van onze eeuw”, vindt Timo de Rijk, directeur van Design Museum Den Bosch. “In de sneaker komen alle belangrijke design-thema’s van onze tijd samen: van duurzaamheid tot commercie, van stijl tot subcultuur, van technologie tot mode.” De tentoonstelling Sneakers Unboxed probeert het succes van deze geliefde schoen te verklaren.

Vooraan in de expositiezaal hangen twee spiegels op voethoogte, waarin bezoekers hun eigen schoenen kunnen aanschouwen en wellicht keuren. Zijn ze hip genoeg om de tentoonstelling te mogen betreden? Wees niet bang, ook zonder modieuze sneakers ben je van harte welkom.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Overzicht,
Overzicht.

De tentoonstelling bestaat uit vier delen. Het eerste deel heet Style en vertelt over de jongeren uit achterstandswijken die vanaf de jaren 70 een prominente stempel gedrukt hebben op de sneakercultuur. Zij gingen massaal de sneakers dragen buiten de sportvelden en zorgden er zo voor dat de fabrikanten zich niet meer uitsluitend gingen richten op sporters. Mede dankzij hen is de sneaker er nu voor iedereen.

Rond de millenniumwisseling kwam er een kantelpunt, ofwel Tipping Point, zoals deel 2 heet. Sportmerken gingen steeds vaker samenwerken met vooruitstrevende modeontwerpers met experimentele sneakers en limited editions tot gevolg. De sneaker betrad daarmee opeens de wereld van haute couture. Sommige sneakers zijn zó duur dat ze een statussymbool zijn.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

PUMA x RIME NYC Luxe Sky Wedge, 2013.
Links: MSCHF x INRI Nike Max 97 ‘Jesus Shoes’, 2019. Rechts: Adidas NMD HU Pharrell Human Race ‘Yellow’, 2016

Hoe de verschillende schoenen gemaakt worden, komt aan bod in de laatste twee hoofdstukken van dit verhaal. Zo gaat deel 3, Performance, over ontwerpinnovatie in de sneakerwereld. De meeste sportschoenen die we nu als innovatief en baanbrekend beschouwen, zijn voortgekomen uit ontwerpproblemen als grip, demping, pasvorm en stabiliteit.

En het afsluitende deel, Sustainability and Circular Design, staat stil bij de omvangrijke milieuvervuiling die het gevolg is van de productie van de populaire schoenen. Steeds meer fabrikanten proberen ze daarom nu zo milieuvriendelijk mogelijk te produceren. De Nederlandse ontwerpers Elisa van Joolen en Peterson Stoop maken bijvoorbeeld gebruik van tweedehands sneakers en samples die anders weggegooid zouden worden. En het Franse merk Veja maakte voeringen voor de schoenen van gerecyclede flessen.

Elk hoofdstuk is rijkelijk geïllustreerd met uiteenlopende voorbeelden. Van afgetrapte sneakers tot schoenen met bladgoud en van de schoenen van hiphopgroep Run-DMC tot die van zanger Pharrell Williams; alles komt voorbij in deze sneaker-modeshow. Wie inspiratie wil opdoen voor een nieuw paar krijgt dat hier ruimschoots. Mij persoonlijk doet het niet heel veel, maar voor liefhebbers van sneakers is deze tentoonstelling een waar walhalla.

Sneakers Unboxed, t/m 16 oktober in Design Museum Den Bosch

Waardering: @@@@@@@@@@

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share