Geen categorie

1 straat, 2 schilders

0 0
Read Time:2 Minute, 27 Second

Recensie

Kunstenaars Gerard ter Borch en Hendrick ten Oever woonden allebei ooit in Zwolle. Beiden ook nog eens in de Sassenstraat, en zelfs tegenover elkaar. Voor Stedelijk Museum Zwolle was dit gegeven aanleiding voor een tentoonstelling.

Door: Evert-Jan Pol

Hendrick ten Oever (1639-1716), Portret van een welgestelde familie, 1669, olieverf op doek, Rijksmuseum, Amsterdam, in bruikleen aan Stedelijk Museum Zwolle. Foto: Evert-Jan Pol.

 

Gerard ter Borch (1617-1681) kreeg in zijn ouderlijk huis aan de Sassenstraat de liefde voor de kunst met de paplepel ingegoten. Zijn vader was namelijk ook enige tijd kunstschilder en gaf zijn zoon les. Van Gerard ter Borch de Oude is slechts één schilderij bewaard gebleven. Het offer van Abraham bevindt zich in de collectie van Stedelijk Museum Zwolle en is onderdeel van de tentoonstelling.

Ter Borch de Jonge liet meer werken na, waarvan veel genreschilderijen (taferelen uit het dagelijks leven) en portretten. Heel fraai is Musicerend paar. Het warme portret van een echtpaar tussen muziekinstrumenten is klein van stuk, net als alle aanwezige Ter Borchs. Ze vormen daarmee een sterk contrast met de voornamelijk grote doeken van straatgenoot Hendrick ten Oever (1639-1716).

Hendrick ten Oever (1639-1716), De drie kinderen Sloet (detail), ca. 1670, olieverf op doek, Stedelijk Museum Zwolle. Foto: Evert-Jan Pol.

 

Deze pakte vaak flink uit, ook als het onderwerp best op een klein canvas zou passen. Een mooi voorbeeld is de voorstelling van een trotse Haan met kippen. Ondanks het formaat zijn Ten oevers doeken vaak toch heel intiem. Zoals het aandoenlijk portret van De drie kinderen Sloet. En Portret van een welgestelde familie, dat mede doordat het wordt geflankeerd door twee stoelen uit hetzelfde tijdperk, de blikvanger van de expositie is.

Hoewel over Ten Oever weinig bekend is, zijn maar liefst twaalf van de twintig getoonde schilderijen van zijn hand. Daardoor en omdat de werken van Ter Borch bescheiden zijn, leek het soms alsof ik een tentoonstelling over Ten Oever bezocht, waarin zijn buurman af en toe figureert. Persoonlijk had ik wel wat meer werk van Ter Borch willen zien.

Toegeschreven aan Gerard ter Borch (1617-1681), Musicerend echtpaar, olieverf op doek, Stedelijk Museum Zwolle, in langdurig bruikleen van Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort.

Maar het idee om twee schilders via een straat aan elkaar te koppelen is heel aardig. En de expositie mag dan beperkt van omvang zijn, de getoonde werken zijn mooi en het geheel boeit. Het cliché ‘klein, maar fijn’ is hier zeker van toepassing.

Gerard ter Borch en Hendrick ten Oever, schilders in de Sassenstraat, t/m 19 april 2015 in Stedelijk Museum Zwolle. In het museum is ook een expositie over de Sassenstraat te zien: Sassenstraat, de oudste straat van Zwolle, t/m 4 januari 2015.

Waardering: @@@@@@@@@@

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share