Wonderkamers in Pop-up Museum Oud Amelisweerd

Landhuis Oud Amelisweerd in Bunnik is weer open voor publiek. Een kleine tien maanden nadat het MOA wegens faillissement moest sluiten, opende vrijdag 7 juni Pop-up Museum Oud Amelisweerd de deuren. Ook al doet de naam anders vermoeden, heeft het, als het aan de initiatiefnemers ligt, echter geen tijdelijk karakter.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Landhuis Oud Amelisweerd.

Slechts vier jaar bestond het vorige museum dat het landhuis als onderkomen had. Museum Oud Amelisweerd (MOA) opende in maart 2014 als opvolger van het afgebrande Armando Museum en sloot weer in augustus van het vorige jaar. De opvallende combinatie tussen eeuwenoud (Chinees) behang en hedendaagse kunst bleek niet genoeg om voldoende bezoekers aan te spreken.

Eerst was er sprake van dat Kunstuitleen Utrecht het pand zou huren. Op 1 maart zou die erin trekken en daar dan minimaal een jaar blijven. Op het laatste moment trok die organisatie zich echter terug omdat ze twijfelde over de toegankelijkheid. Het landhuis dreigde daardoor voor langere tijd gesloten te blijven.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Trappenhuis met kunstwerk Air Planting van Carolijn Slottje.

Detail uit een van de eeuwenoude behangschilderingen.

Dat vooruitzicht was Herman Sietsma, directeur van Huis Doorn, een doorn in het oog. Hij vond het zonde dat het behang dat al eeuwen de muren van het huis siert niet langer zichtbaar zou zijn voor publiek. En kwam daarom op het idee in het gebouw depotstukken uit zijn museum en andere kasteelmusea uit de regio te tonen.

Kasteel Amerongen, Kasteel de Haar en Slot Zuylen sloten zich aan bij het initiatief, zodat het nieuwe museum direct over een heel aardige collectie kon beschikken. Gastconservator Jochem van Eijsden kreeg het verzoek daaruit een eerste tentoonstelling samen te stellen.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Kinderwagen uit ca. 1930 en links schilderijen van Maureen Hetterschijt, Lola Terol en Faya Kishoendajal.

Buste in de Vogeltjeskamer.

Slechts drie maanden tijd had hij daarvoor. Dit klinkt als een onmogelijke opgave; aan veel exposities gaat zeker een jaar werk vooraf. Toch nam hij de uitdaging aan. Omdat alle meewerkende kasteelmusea zich heel flexibel opstelden, wist hij in korte tijd een tentoonstelling te maken. Dat de vrijwilligers van MOA zich eveneens enthousiast inzetten, hielp ook.

De vertrekken op de eerste verdieping zijn ingericht als Wunderkammers, ofwel wonderkamers. Dergelijke ruimtes, vol met bijzondere objecten, waren de voorlopers van musea. Ook in deze kammers zijn opmerkelijke voorwerpen te zien.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Jachtstuk van Darwin, Sinke & Van Tongeren uit 2019.

Met de klok mee: Xteriors XVIII van Desirée Dolron, schrijftafel en zadelstoel van Wilhelm II.

Tijd loopt als een rode draad door de presentatie – hoe ironisch, omdat de conservator daar zo weinig van had. In een van de kamers draait het om vergankelijkheid. Op de vloer ligt een negentiende-eeuwse ijsberenpels, compleet met hoofd. Aan de muur hangt een driedimensionaal jachtstilleven, bestaand uit opgezette dieren. Antieke spiegels maken de bezoeker van zichzelf bewust.

Net als in voorganger MOA komen in Pop-up Museum Museum Oud Amelisweerd oud en nieuw bij elkaar. Hedendaagse kunst, van onder anderen Desirée Dolron en Kees van der Woude hebben een plek naast antieke gebruiksvoorwerpen als een bed, schrijftafel en duikershelm. En niet te vergeten het met onder meer vogeltjes en Chinese voorstellingen versierde behang dat hier al honderden jaren hangt.

De initiatiefnemers hopen dat dit gemêleerde aanbod voldoende belangstellenden zal trekken. Om uit de kosten te komen, moet het nieuwe museum in het eerste jaar 100.000 euro aan inkomsten binnenhalen. Met een toegangsprijs van 5 euro voor volwassenen heeft het dus genoeg aan 20.000 betalende bezoekers. Bij succes zal dit pop-upmuseum niet slechts tijdelijk open blijven, maar voor langere tijd te bezoeken zijn.

Utrechtse Wonderkamers: door de tijd, t/m 27 oktober in Pop-up Museum Oud Amelisweerd, Bunnik

Share