Geen categorie

Vijf foto’s voor één tulp

0 0
Read Time:1 Minute, 18 Second

Expositie

Soms lijken schilderijen net foto’s, maar de gefotografeerde bloemstillevens van Bas Meeuws ogen juist als schilderijen. Zijn bloemstillevens zijn zorgvuldig opgebouwde composities. Hij vergroot, verkleint, past kleuren aan, vlecht bladeren en stengels in elkaar en voegt slakken en vlinders toe. Dit alles doet hij om tot een intrigerend beeld te komen.

De werken ademen de traditie van het genre dat in de zeventiende eeuw in Nederland tot grote bloei kwam. Van alle onderwerpen werd het bloemstilleven in de Gouden Eeuw het hoogst gewaardeerd. De prijs van de schilderijen lag dan ook tien keer hoger dan van een ‘ontbijtje’ of een stilleven met vissen, maar dat was altijd nog goedkoper dan de bloemen die erop stonden afgebeeld.

Stilleven van Bas Meeuws.

“Ik vind de dubbelheid in de zeventiende-eeuwse stillevens fascinerend.”, aldus Meeuws. “De bloemen stralen zowel rijkdom en overdaad, als de vergankelijkheid van al dat moois en duurs uit. Bevroren schoonheid als troost voor het verstrijken van de tijd. Zo zie ik mijn fotografische stillevens ook graag.”

Niet alleen door hun samengestelde karakter, ook qua precisie en procedé zijn de foto’s van Bas Meeuws te vergelijken met de schilderijen van zeventiende-eeuwse bloemenschilders. Die gebruikten tulpenboeken en andere botanische werken met voorbeelden van bloemen ter inspiratie voor hun stillevens. Ook in het werk van Meeuws vormen individuele bloemen de basis. Maar één zwierige tulp is soms wel uit vijf foto’s opgebouwd.

De intrigerende fotografische bloemstillevens van Bas Meeuws, t/m 1 december in het Westfries Museum, Hoorn

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share