Verwondering en fascinatie in vernieuwd Stedelijk

Recensie

Zeven jaar nadat het de deuren sloot, is het oude gebouw van het Stedelijk Museum weer open. Vanaf morgen krijgt het publiek tijdelijk een voorproefje van wat komen gaat. “The future is now”, aldus directeur Ann Goldstein donderdagochtend, toen de vaderlandse pers een eerste blik mocht werpen.

Tekst en foto: Evert-Jan Pol

Het museum laat tot en met 9 januari weer van zich horen met het programma Temporary Stedelijk, dat uit twee exposities bestaat: Monumentalisme (voorstellen voor nieuwe kunstaankopen) en Taking Place. In laatstgenoemde tentoonstelling speelt het vernieuwde oude gebouw een belangrijke rol. Er zijn zalen waarin bewust niets te zien is, zodat ook de gerenoveerde architectuur de nodige aandacht krijgt. En soms lijkt het juist alsof er niets wordt getoond, maar is dat niet zo.

Taking Place is als een wandelroute vol verrassingen, waarbij verwondering voortdurend op de loer ligt. Bijvoorbeeld in een kamer op de eerste verdieping waar een man en een vrouw achter een tafel zitten en om de beurt getallen voorlezen. “82537 AD”, klinkt het in het Engels, gevolgd door “82538 AD”. Het blijken toekomstige jaartallen te zijn, afkomstig uit twintig boeken van kunstenaar On Kawara.

Een filmtweeluik van Rineke Dijkstra heeft eenzelfde bevreemdend effect. In een van de films geeft een Britse schoolklas commentaar op het doek Wenende Vrouw van Picasso en daarbij laten de scholieren hun fantasie de vrije loop. De toeschouwer ziet het schilderij niet, maar gaat zich door de opmerkingen van de in uniform gestoken kinderen toch een beeld vormen.

Bezoekers in een tentoonstellingszaal annex kunstwerk Verleden/Heden/Toekomst van Barbara Kruger.

Bezoekers in een tentoonstellingszaal annex kunstwerk Verleden/Heden/Toekomst van Barbara Kruger.

Temporary Stedelijk weet te verwonderen, te verbazen en te fascineren. En dat belooft veel goeds voor de nabije toekomst, wanneer het museum niet meer tijdelijk, maar permanent open is.

Temporary Stedelijk, 28 augustus t/m 9 januari in het Stedelijk Museum, Amsterdam

Waardering: @@@@@@@@@@

Share