Verborgen portretten van Uwe Poth

Recensie

Het werk van de Duits-Nederlandse kunstenaar mag gerust bijzonder heten. De kleurrijke imposante schilderijen lijken van een afstand puur abstracte creaties. Wie dichterbij komt, kan er echter portretten in herkennen. In Museum Het Valkhof heeft hij nu zijn eerste grote solotentoonstelling in Nederland.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Uwe Poth, 7Stadien – Venus sunneV (detail), 2011.

Poths schilderstijl is zo’n beetje omgekeerd impressionisme. Impressionistische schilderijen bekijk je het best vanaf een afstand; dan zie je de voorstellingen pas echt goed. Bij het werk van Poth is het precies andersom: alleen als je er met je neus bovenop staat, zie je dat de kleurige vormen veel meer verbergen.

Het eerste wat bijvoorbeeld opvalt op het schilderij 7Stadien – Venus sunneV is een soort totempaal, opgebouwd uit eivormige figuren. Wie dichterbij komt, kan gezichten ontwaren, aan weerszijden van de ‘paal’. Zo biedt elk schilderij wel een verrassing als je de moeite neemt je er even in te verdiepen.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Uwe Poth, Paradiso (detail), 2015.

Uwe Poth, Dante, Vergilius, Beatrice (detail), 2013.

Uwe Poth, Opus Magnum – Separatio, 2003 (links) en Opus Magnum – Destillatie, 2003.

De expositietitel Land in zicht is daarom heel goed gekozen. Zoals zeevaarders in vroegere tijden vanaf het schip land zagen, heeft de bezoeker nu kunst in zicht. Hoe dichter hij die nadert, hoe meer contouren zich aan hem tonen.

Voor wie Uwe Poth nog niet kent – en dat zullen best veel mensen zijn – is de tentoonstelling een fijne verkenningstocht door zijn oeuvre. De bezoeker annex ontdekkingsreiziger zal steeds weer nieuwe vondsten doen in de indrukwekkende en oogstrelende kleurexplosies die Poths schilderijen zijn.

Land in zicht, t/m 21 mei in Museum Het Valkhof, Nijmegen

Waardering: @@@@@@@@@@

Share