Van Gogh Museum koopt schilderij Paul Sérusier

Nieuws

Het Van Gogh Museum heeft het schilderij Boerderij in Bretagne van Paul Sérusier (1864-1927) aangekocht. Sérusier was, na Paul Gauguin, de bekendste en belangrijkste kunstenaar van de School van Pont-Aven.

 

Paul Sérusier (1864-1927), Boerderij in Bretagne, ca. 1890, Van Gogh Museum, Amsterdam.

Paul Sérusier (1864-1927), Boerderij in Bretagne, ca. 1890, Van Gogh Museum, Amsterdam.

 

Het Van Gogh Museum bezit een bescheiden maar naar eigen zeggen toonaangevende verzameling werken van deze Franse kunstenaarsgroep, die tussen 1886 en 1894 rond hun Bretonse verblijfplaats Pont-Aven aan het werk was. De kunstenaars wilden het ruige landschap en de eenvoudige bewoners van Bretagne vastleggen. In dit streven waren ze verwant aan Van Gogh, die ook vaak het ongerepte platteland als onderwerp koos.

Met werken van Gauguin, Émile Bernard en Meijer de Haan besteedt het museum aandacht aan de artistieke wisselwerking tussen Van Gogh en de School van Pont-Aven. Een schilderij van Paul Sérusier ontbrak echter nog.

Sérusier werd, net als de andere kunstenaars van de School van Pont-Aven, aangetrokken door het tijdloze landschap van Bretagne. Het aangekochte werk is een goed voorbeeld van Sérusiers Bretonse stijl, waarvoor hij beïnvloed was door de oudere Gauguin. Het glooiende grasveld met een boerenerf, een hooiberg en enkele bomen en stenen oogt primitief. Met platte vormen in heldere kleuren, die omgeven zijn door vloeiende contouren, trof Sérusier de essentie van het landschap. Door het verfoppervlak mat en ongevernist te houden, benadrukte de schilder het eenvoudige karakter.

Van Gogh had contact met de kunstenaarskolonie in Pont-Aven door zijn correspondentie met Gauguin en Bernard. Ze stuurden elkaar schetsen en schilderijen en zo ontstond een artistieke uitwisseling. Voor zover bekend heeft Van Gogh nooit een schilderij van Sérusier gezien. Toch was er verwantschap tussen de kunstenaars. Het primitieve onderwerp en het terugbrengen van het landschap tot de kern waren immers ook voor Van Gogh belangrijk, al ging hij minder ver in het idealiseren van de werkelijkheid dan Sérusier.

Sérusier had op zijn beurt bewondering voor Van Goghs werk. In 1892 bracht hij zelfs een ode aan de kunstenaar met zijn schilderij De hooier, een hommage aan Van Gogh.

Boerderij in Bretagne hangt op de tweede verdieping van het Van Gogh Museum.

Share