Van Gogh Museum koopt twee kleurenhoutsnedes

Nieuws

Het Van Gogh Museum heeft twee kleurenhoutsnedes aangekocht. Het gaat om Le Palais de Justice, vu du Pont Notre-Dame van Auguste Lepère (1849-1918) en Effet de neige van Henri Guérard (1846-1897).

Auguste Lepère (1849 – 1918), Le Palais de Justice, vu du Pont Notre-Dame, 1889, kleurenhoutsnede, 24.3 x 33.7 cm., collectie Van Gogh Museum, Amsterdam.

Beide werken stammen uit het eind van de negentiende eeuw, het fin de siècle. In Parijs woedde in die periode een ware prentkunstrage. Bijna alle Franse kunstenaars van dat moment experimenteerden met de lithografie, ets of houtsnede als artistiek expressiemiddel, met hoogwaardige kunstwerken als resultaat.

Het Van Gogh Museum beheert zo’n 1.500 prenten uit die tijd. De aangekochte werken tonen een aspect dat tot voor kort nog nauwelijks vertegenwoordigd was binnen deze collectie: de kleurenhoutsnede. Lepère en Guérard behoren tot de belangrijkste vertegenwoordigers van de kleurenhoutsnede in het fin de siècle.

Henri Guérard (1846 – 1897), Effet de neige, 1890-april 1892, kleurenhoutsnede, 24.5 x 27.7 cm., collectie Van Gogh Museum, Amsterdam.

Voor het maken van Le Palais de Justice volgde Lepère het Japanse procedé. Hij sneed de voorstelling uit in de plankzijde van zacht fruithout en drukte deze met de hand af op dun Japans papier. Per kleur gebruikte hij een apart houtblok. Door net als de Japanners inkt op waterbasis te gebruiken, bereikte Lepère transparante kleuren die de regenachtige atmosfeer en de vallende avond overtuigend weergeven. Het laaghangende tegenlicht suggereerde hij door de figuren, de boom en het verkeer op de brug in de verte weer te geven als silhouetten, een typisch Japans stijlelement. Lepère droeg de prent op aan Guérard, met wie hij goed bevriend was.

De experimenten van Lepère inspireerden Guérard om zelf ook kleurenhoutsnedes te maken. Ook in diens Effet de neige  spelen Japanse kenmerken, zoals het werken met grote kleurvlakken, een belangrijke rol, maar deze prent is platter en moderner van karakter dan die van Lepère. Wel kozen beide kunstenaars, net als veel Japanse prentmakers, voor een eigentijds onderwerp met veel aandacht voor de weersomstandigheden: een regenachtige Parijse straatscène en een besneeuwd industrielandschap.

Share