Van Gogh Museum koopt 91 prenten van Camille Pissarro

Het Van Gogh Museum heeft 91 prenten van Camille Pissarro (1830-1903) aangekocht. De omvangrijke collectie bevat unieke stukken, waaronder een gewild zelfportret van de kunstenaar.

Camille Pissarro, Zelfportret (Camille Pissarro, par lui-même), 1890-1891, ets, 2e staat van 2, Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de BankGiro Loterij, de Vincent van Gogh Stichting en leden van The Yellow House).

Camille Pissarro was een van de belangrijkste en meest productieve vertegenwoordigers van de impressionistische prentkunst. Hij maakte gedurende zijn leven zo’n 200 prenten. Hij drukte echter nooit meer dan enkele exemplaren van een ontwerp. De aangekochte collectie is dor zijn omvang daarom erg zeldzaam.

De verzameling is zeer divers en rijk, aldus het museum. Alle technieken zijn erin vertegenwoordigd, waaronder drie unieke monotypes. De kunstenaar schilderde bij deze techniek rechtstreeks met inkt op het etsplaatje, dat dan slechts één keer kon worden afgedrukt.

Verder bestaat de collectie bijna uitsluitend uit bijzondere drukken, die in Pissarro’s tijd al zeer gewild waren onder verzamelaars en andere kunstenaars. Het atelierstempel van Degas is op meerdere werken te vinden. Ook bevindt zich in de verzameling een zelfportret van Pissarro op leeftijd, het enige dat hij ooit etste. Het portret is uitgegroeid tot de meest gewilde prent uit zijn oeuvre.

Camille Pissarro, Bouwvallig huis (La masure), 1879. Aquatint, 1e staat van 7; ets, aquatint en vernis mou, 2e staat van 7; kleurenets, aquatint en vernis mou, 6e staat van 7; ets, aquatint en vernis mou, 7e staat van 7. Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de BankGiro Loterij, de Vincent van Gogh Stichting en leden van The Yellow House).

Camille Pissarro was een eigenzinnige kunstenaar die op inventieve wijze te werk ging. Als impressionistische prentmaker experimenteerde hij zijn leven lang met verschillende materialen en technieken. Vooral in de prentkunst voelde hij zich vrij om nieuwe wegen in te slaan. Het proces was hierbij belangrijker dan het uiteindelijke resultaat en het produceren voor de handel.

Met onconventionele middelen als schuurpapier en een staalborsteltje maakte Pissarro van bijna elk beeld verschillende variaties. Elke variatie beschouwde hij als een op zichzelf staand kunstwerk: hij benadrukte graag de artistieke kwaliteiten van de prent, in plaats van het ambacht. In de collectie bevinden zich meerdere staten van dezelfde voorstellingen, waardoor volgens het museum goed zichtbaar is hoe inventief Pissarro werkte.

Het Van Gogh Museum beheerde tot nu toe veertien grafische werken van Pissarro plus drie schilderijen en twee werken op papier. De nieuwe aanwinst is afkomstig uit de Samuel Josefowitz Collection. Het museum kond de collectie is in haar geheel aankopen. Vanaf 1 maart zijn 42 prenten te zien in een expositie in het prentenkabinet van het Van Gogh Museum.

Share