Toekomstvisies en nostalgie in kunstfort

Kunstfort bij Vijfhuizen biedt deze zomer ruimte aan twee tentoonstellingen. In het betonnen fort toont Raymond Barion een overzicht van zijn werk. En de monumentale genieloods is het tijdelijke domein van Joeri Woudstra.

Raymond Barion, Oase (Luna) 1981 © Courtesy Raymond Barion / Upstream Gallery.

De in Nederland geboren Raymond Barion (1946) is opgeleid in België en woont daar ook. Hij is een kunstenaar die jaren, soms zelfs decennia, aan zijn doeken werkt. Behalve schilderijen toont hij in het kunstfort tekeningen en objecten uit de afgelopen 37 jaar. Vol verlaten machinerie, mythische decors en alternatieve toekomstvisies kunnen de werken gezien worden als een rake voorspelling van de onrust van vandaag.

Joeri Woudstra (1993) studeerde vorig jaar af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en heeft in Vijfhuizen zijn eerste solotentoonstelling. Hij onderzoekt daarin het gevoel van nostalgie dat overheerst bij veel generatiegenoten.

Joeri Woudstra, Glijbaan 2017.

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op dat apparaten al snel weer verouderd zijn. Nostalgie lijkt daardoor een algemeen gevoel geworden. Met gebogen schermen, lichtobjecten, geluidsapparatuur en vreemde gadgets geeft hij dit gevoel weer.

Het monumentale Fort bij Vijfhuizen is een van de eerste betonnen gebouwen in Nederland en maakt deel uit van de Stelling van Amsterdam, een grootschalig negentiende-eeuws verdedigingsplan. Sinds 2005 is het forteiland een plek waar beeldende kunst en militair erfgoed samenkomen.

Raymond Barion – Parallel Perspectives / Joeri Woudstra – Millennial Gravestone Quotes, t/m 17 september in Kunstfort bij Vijfhuizen, Vijfhuizen

Share