Teylers Museum koopt topstuk Van Looy

Nieuws

Teylers Museum heeft een topstuk van de Nederlandse schilder en schrijver Jacobus van Looy (1855-1930) aangekocht. Van Looy schilderde De tuin in de zomer van 1893 toen hij net terug was van een bezoek aan Parijs. Door de lichte toets en de abrupte afsnijdingen sluit het schilderij aan bij het Franse Impressionisme.

Jacobus van Looy (1855-1930), De tuin, 1893, collectie Teylers Museum, Haarlem.

In Nederland was eind negentiende eeuw de interesse voor dit soort schilderijen niet groot. Zo negatief als de kranten over zijn schilderij schreven toen het in de kunstenaarssociëteit Arti geëxposeerd werd, zo positief waren zijn collega’s. De toenmalige directeur van Museum Boijmans was “perplex” en Isaac Israëls noteerde: “Het is het beste schilderij dat er is, dus er is geen kwestie van of jij had de medalje moeten hebben”.

Van Looy schilderde het doek buiten. Dus niet in Frankrijk, zoals de stijl doet vermoeden, maar in de Amsterdamse Pijp, in een tuintje aan de Rustenburgerstraat. De vrouw op de achtergrond is Van Looys echtgenote, Titia van Gelder.

Van Looy was schilder van landschappen, portretten, stadsgezichten, maar ook van genretaferelen. Later in zijn leven schilderde hij ook bloemen en vruchten uit zijn eigen tuin. Dit werk is daar het eerste en grootste voorbeeld van. De tuin is een van de slechts vijf grote bloemenschilderijen die er van Van Looy bekend zijn. Drie bevinden in privécollecties in Nederland en de Verenigde Staten. In het Rijksmuseum hangt het doek Zomerweelde (ca.1900, bruikleen van het Stedelijk Museum).

Omdat critici altijd wat aan te merken hadden op zijn werken zond de gevoelige Van Looy na 1894 – het jaar van inzending van De tuin – nauwelijks nog stukken in naar tentoonstellingen. Maar het meesterwerk is nu te zien in het Teylers Museum, in de pas gerestaureerde Tweede Schilderijenzaal die uit hetzelfde jaar stamt als het schilderij. Het forse doek is verworven met steun van de BankGiro Loterij, Stichting Roodenburg van Looy en Teylers Museum Fonds.

Share