Terug naar Laren

Recensie

Ooit was Laren een bruisende kunstenaarskolonie. Tussen 1880 en 1930 trokken schilders naar het kleine Laren om er het onbedorven boerenbestaan vast te leggen. Een deel van schilderijen die daar ontstonden, is weer even thuis en te zien op de gevarieerde expositie Mauve tot Mondriaan in museum Singer Laren.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Herman Gouwe (1875-1965), Ploegende boer, 1917, olieverf op doek.

Jozef Israëls (1824-1911) was vermoedelijk de eerste kunstenaar die Laren bezocht. Na hem lieten meer schilders zich inspireren in het pittoreske dorp. Zelfs kunstenaars uit het buitenland kwamen naar het Gooi. De Duitser Max Liebermann (1847-1935) schilderde er bijvoorbeeld gedurende vele zomers en maakte er talrijke imposante werken.

Israëls vertegenwoordigde de Haagse School en Liebermann het impressionisme. Deze stromingen waren slechts twee van de schilderstijlen die in Laren werden geïntroduceerd door de van elders komende kunstenaars. Ze lieten het dorpje later ook nog kennismaken met het symbolisme, pointillisme, luminisme, expressionisme en de totale abstractie.

Links naar rechts: de molens van Piet Mondriaan,  Gustave De Smet en Lou Loeber.

De expositie laat goed zien hoeveel de diverse stijlen van elkaar verschilden. Die verschillen komen bijzonder mooi naar voren aan de hand van drie uiteenlopende voorstellingen van molens. De geometrische molen van Lou Loeber (1894-1983) is wezenlijk anders dan het expressionistische exemplaar van Gustave De Smet (1877-1943) en de prachtige luministische versie van Piet Mondriaan.

Anton Mauve (1838-1888), Sneeuwlandschap bij ondergaande zon, ca. 1885-1887, olieverf op doek, collectie Singer Laren.

De tentoonstelling is genoemd naar twee schilders voor wier oeuvre Laren veel heeft betekend. Anton Mauve (1838-1888), de aangetrouwde neef van Vincent van Gogh, beleefde zijn meest productieve jaren in het dorpje en was één van de oprichters van de Larense School. Na zijn dood kreeg het dorp niet voor niets de bijnaam Het land van Mauve.

En Piet Mondriaan (1872-1944) zei in Laren de figuratie vaarwel. Zijn werk kwam in de vier jaren dat hij er verbleef tot gehele abstractie. Het is daarom erg jammer dat juist een abstract werk van Mondriaan in Singer Laren ontbreekt. Door de grote vraag naar diens werk slaagde het museum er niet in een abstracte Mondriaan aan de expositie toe te voegen. Hoewel het museum dit met fotoreproducties op ware grootte heel goed heeft opgelost, mist er toch duidelijk iets. De verder prima tentoonstelling is minder compleet dan ze zou kunnen zijn.

Mauve tot Mondriaan, t/m 18 mei in Singer Laren

Waardering: @@@@@@@@@@

Share