Taarten en ander kleurrijk lekkers van Wayne Thiebaud

Recensie

In de tuin van Museum Voorlinden staat wat lijkt op een houten schuurtje. Erin en ernaast nemen mensen plaats op banken en stoeltjes. Met een drankje en in vele gevallen ook met een taartje, een ‘Wayne Thiebaud’-taartje natuurlijk.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

De Bakery Case staat er gedurende de tentoonstelling over Wayne Thiebaud (1920), de kunstenaar die bekend is door zijn kleurrijke schilderijen van taarten, ijsjes en hotdogs. Wie trek krijgt na het zien van zoveel lekkers – en dat zou zomaar kunnen – kan een echt taartje halen.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Wayne Thiebaud, Two Wedding Cakes, 2015, privécollectie.

Wayne Thiebaud, Black Shoes, 2018.

Wayne Thiebaud, Two Paint Cans, 1987 courtesy of the Wayne Thiebaud Foundation.

Nog dagelijks schildert de nu 97-jarige Amerikaanse kunstenaar, en dat doet hij al zo’n 70 jaar. En toch kreeg hij opmerkelijk genoeg nog niet eerder een grote tentoonstelling in een Europees museum. Het werd dus hoog tijd voor een grote presentatie en Voorlinden heeft de primeur. Uit Thiebauds omvangrijke oeuvre toont het een selectie van 60 werken, uit de afgelopen 57 jaar.

Wayne Thiebaud, Robed Woman with Letter, 1976-2013, Thiebaud Family Collection.

Met name zijn taartschilderijen zijn wereldberoemd. De klodders stroperige verf lijken daadwerkelijk op taartglazuur. Het kleurgebruik maakt de taartjes nog appetijtelijker: Pasteltinten en felle kleuren wisselen elkaar af, zodat de gebakjes van vrolijkheid bijna het doek afspatten.

Hoewel taart en andere lekkernijen een grote rol spelen in zijn schilderswereld ‘bakt’ Thiebaud ook andere voorstellingen, zoals de expositie in Wassenaar laat zien. Één zaal staat in het teken van lekkers en in de overige ruimtes hangen voornamelijk landschappen en portretten.

Maar wat de kunstenaar ook schildert, hij speelt telkens met kleur, ook als het onderwerp daar niet direct aanleiding toe geeft. Zo staat zelfs zijn recente schilderij van een paar zwarte schoenen bol van kleur, hetgeen je toch niet echt verwacht. En het gezicht van de titeldame op het prachtige Robed Woman with Letter (vrouw in badjas met brief) heeft niet één egale kleur, maar bevat diverse tinten.

Dankzij dat, vaak subtiele, kleurenspel trekken de schilderijen moeiteloos de aandacht. En blijft er vervolgens ook langere tijd op gevestigd. En Thiebauds werk verdient alle nieuwsgierige blikken dat het krijgt. Het mag dan lang geduurd hebben voordat hij ook in Europa een grote tentoonstelling kreeg, maar het is fijn dat die er nu is. Ze is een mooi en terecht eerbetoon.

Wayne Thiebaud, t/m 28 oktober in Museum Voorlinden, Wassenaar

Waardering: @@@@@@@@@@

Share