Studente krijgt in Boijmans tatoeage van Rubens op rug

Studente Jaimy van der Deijl kreeg vorige week donderdag een tatoeage op haar rug. Niet, zoals gebruikelijk, privé in een tatoeagesalon, maar op zaal in Museum Boijmans Van Beuningen. Tatoeagekunstenaar Lizer van Hattem zette hem en liet zich daarbij inspireren door Rubens.

Lizer van Hattem aan het werk in Museum Boijmans Van Beuningen. Foto: Reilly Do Rosario.

Van Hattem was een van de kunstenaars die door Museum Boijmans Van Beuningen waren uitgenodigd om zich te laten inspireren door Peter Paul Rubens (1577-1640). De Vlaamse schilder staat centraal in de grote tentoonstelling Pure Rubens, die nog tot en met 13 januari te zien is. Die bestaat uit olieverfschetsen die de kunstenaar maakte als voorstudies voor zijn schilderijen, tapijten, beeldhouwwerken en prenten.

Van Hattem staat bekend om zijn mythologische vertellingen die hij vertaalt in tatoeages. Volgens velen is hij net als Rubens dat was een verhalenverteller, die niet bang is voor het grootse en het meeslepende. In tegenstelling tot Rubens schetst hij de verhalen op de huid. “Het is een intiem proces om een verhaal te creëren dat iemand voor de rest van zijn of haar leven bij zich draagt.”

Lizer van Hattem en Jaimy van der Deijl met het eindresultaat op haar rug. Foto: Reilly Do Rosario.

Jaimy van der Deijl werkt sinds de zomer als stagiair bij de afdeling marketing en communicatie intensief mee aan de campagne rondom Pure Rubens. Ze volgt Van Hattem al enige tijd via social media en bewondert zijn werk. “Toen ik hoorde dat hij werd gevraagd om deel te nemen aan het cross-overprogramma en een tatoeage van Rubens zou gaan plaatsen, heb ik gevraagd of ik degene mocht zijn die model stond.”

Ze koos voor een interpretatie van het schilderij Drie nimfen met de hoorn des overvloeds. “Dit vind ik het meest sierlijke en vrouwelijke werk van Rubens in de tentoonstelling. Je ziet drie naakte vrouwen bezig met het herschikken van fruit in een hoorn des overvloeds die tussen hen in staat. Het staat symbool voor overvloed en het toenmalige ideaal van vrouwelijke schoonheid. Ik vind het bijzonder hoe nu mijn lichaam als doek wordt gebruikt en hoe zich dit verhoudt tot het werk van Rubens. Hoe Lizer dit precies interpreteert, maakt het voor mij extra interessant.”

Onder toeziend oog van museumbezoekers plaatste Van Hattem vorige week donderdag zijn versie van het werk op Van der Deijls rug. “Afgelopen donderdag heb ik onwijs positief ervaren”, vertelt de studente. “Dit evenement heeft meer aandacht op zich afgeroepen, dan ik van tevoren verwacht had en daarom was het een intense avond. Maar het resultaat vind ik prachtig, de reacties waren erg positief en de avond heel gezellig. Al met al dus een geslaagde avond.”

Pure Rubens, t/m 13 januari in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Share