Stedelijk Museum zet extra in op vrouwelijke kunstenaars

Het Stedelijk Museum heeft werk aangekocht van Raquel van Haver en Jacqueline de Jong. Beiden hebben op dit moment een tentoonstelling in het museum. Dit maakte het gisteren bekend, een dag voor de Internationale Vrouwendag (vandaag, 8 maart).

Ook meldde het museum dat het een tweede fonds op naam start dat speciaal is bedoeld voor het kopen van werk van vrouwelijke kunstenaars. Het al bestaande Tijl Aankoop Fonds is daar ook voor bestemd.

Het werk van vrouwelijke kunstenaars is onderbelicht in de kunstgeschiedenis. Hoewel het aandeel vrouwen aan de kunstacademies groot is, wordt dit niet weerspiegeld in de museumcollecties, maakte recent onderzoek van Mama Cash bekend. Ook in het Stedelijk Museum is de verhouding scheef. Van de ruim honderdduizend werken in de collectie is slechts vier procent gemaakt door een vrouwelijke kunstenaar of ontwerper.

Raquel van Haver, We do Not sleep as we Parade all Through the Night…, 2018. Foto: Gert Jan van Rooij.

Detail uit We do Not sleep as we Parade all Through the Night… van Raquel van Haver. Foto: Evert-Jan Pol.

“We zijn ons bewust van die scheefgroei, en het is onze ambitie om die verhouding beter te krijgen”, vertelt interim-directeur Jan Willem Sieburgh. “Waar het om de historische collectie gaat zal dat moeilijk zijn, maar op het gebied van de hedendaagse kunst zijn er meer kansen. De afgelopen jaren waren er goede tentoonstellingen van onder anderen Marlene Dumas, Isa Genzken, Magali Reus, Saskia Noor van Imhoff, Rineke Dijkstra en Zanele Muholi, met bijbehorende aanwinsten.”

“Nu zijn we erg blij dat we sleutelwerken hebben kunnen verwerven van Raquel van Haver en Jacqueline de Jong, Amsterdamse kunstenaars van heel verschillende generaties. Ze vormen een waardevolle toevoeging aan onze collectie. Mede dankzij twee aan het Stedelijk verbonden fondsen kunnen we nog meer inzetten op van vrouwelijke kunstenaars.”

Het monumentale werk dat Raquel van Haver (1989) speciaal voor de grote hoekzaal van het Stedelijk maakte voor haar tentoonstelling Spirits of the Soil is nu onderdeel van de collectie. We do Not sleep as we Parade all Through the Night… is een zaalvullend werk van vier bij negen meter. Het is opgebouwd uit verf, jute, gips, kunststoffen, houtskool, teer, papier, as, mobiele telefoons en haar. Sommige delen lijken bijna geboetseerd en zijn uitgegroeid tot reliëfs.

Jacqueline de Jong (1939) Rencontre accidentel, 1964.

Van Haver verbeeldt met het werk haar ervaringen in de Bijlmermeer Amsterdam, waar zij woont en werkt. Ook verwijst ze ermee naar haar verblijf in de ‘barrios’ en ‘favelas’ van megasteden in de Caraïben, Afrika en Latijns-Amerika. Ze maakt naar eigen zeggen ‘luide’ schilderkunst waarin ze vooral de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukt, met empathie voor de groepen in de marge van de samenleving.

Van Jacqueline de Jong (1939) kocht het Stedelijk Rencontre accidentel uit 1964 aan. Dat maakt deel uit van haar serie Accidental Paintings. Auto’s en verkeersongevallen spelen daar een belangrijke rol in. Monsterlijke figuren, agressie en vervorming zijn ook thema’s in deze schilderijen.

De Jong won onlangs in Frankrijk de prestigieuze Prix AWARE voor haar loopbaan en oeuvre. Ze krijgt die op 18 maart uitgereikt op het Franse Ministerie van Cultuur in Parijs.

Raquel van Haver – Spirits of the Soil, t/m 7 april in het Stedelijk Museum, Amsterdam

Pinball Wizard – The Work and Life of Jacqueline de Jong, t/m 18 augustus in het Stedelijk Museum, Amsterdam

Share