Sprookjes en meer van Anton Pieck

Zijn romantische voorstellingen spreken nog steeds veel mensen aan en zijn geest waart nog dagelijks rond in het door hem ontworpen sprookjesbos van de Efteling. Anton Pieck (1895-1987) is ruim twintig jaar na zijn dood nog lang niet vergeten. De Hallen Haarlem wijdt de zomerexpositie aan het werk van deze Nederlandse kunstenaar.

De romanticus in Pieck staat centraal op de tentoonstelling. Hij was een groot liefhebber van sprookjes en dat uitte zich onder meer in illustraties voor de sprookjes van Grimm en sprookjesboeken als De verhalen van 1001 nacht. om inspiratie op te doen voor de tekeningen voor laatstgenoemd boek reisde hij naar Marokko.

Omdat hij zo van sprookjes hield, maakte hij tussen 1951 en 1974 ruim 1500 ontwerptekeningen voor het spookjesbos van de Efteling. Een deel daarvan is in Haarlem te zien. Een groot deel van zijn oeuvre is luchtig en humoristisch, maar hij maakte ook serieuzer werk. Zo voorzag hij een editie Vondels Gijsbreght van Aemstel uit 1937 van tekeningen.

Illustratie voor De wolf en de zeven geitjes in het boek Sprookjes van de Efteling, 1973, potlood, waterverf, verzameling De Efteling, Kaatsheuvel.

Illustratie voor De wolf en de zeven geitjes in het boek Sprookjes van de Efteling, 1973, potlood, waterverf, verzameling De Efteling, Kaatsheuvel.

Voor het grote publiek is veel van Piecks werk meestal niet te zien. Van de ruim 350 boeken die hij illustreerde, zijn er nog maar enkele in de handel. Het vrije werk, zoals olieverfschilderijen, reistekeningen en modelstudies, is grotendeels in particuliere handen gekomen. De overzichtstentoonstelling in Haarlem is daarom een goede manier om het veelzijdige werk van Anton Pieck weer eens extra onder de aandacht te brengen.

Tevreden Tijd, nog te zien t/m 31 augustus 2008 in De Hallen Haarlem

Share