Spelen met tijd en beweging in fotoreeksen

De Nederlandse fotograaf Michel Szulc Krzyzanowski exposeert momenteel in Eduard Planting Gallery in Amsterdam. In de tentoonstelling New Sequences laat hij zijn nieuwste fotoreeksen zien. In kleur en gefotografeerd op verlaten stranden in Mexico. Szulc Krzyzanowski speelt met tijd en beweging en ruimtelijke begrippen als veraf en dichtbij.

Michel Szulc Krzyzanowski – Sequence G18 – Estero El Tomate – 2017, courtesy Eduard Planting Gallery.

In de fotoseries hij de realiteit van verschillende kanten of in verschillende fases. Als de werkelijkheid van vorm verandert, ontstaat er een verandering in beleving.

Michel Szulc Krzyzanowski (1949) maakte in de jaren zeventig internationaal naam als een van de grondleggers van zwart-wit sequentiefotografie (fotoreeksen). Na vijftien jaar besloot hij te stoppen omdat de werkwijze hem geen nieuwe inzichten meer bracht. Sinds 2016 maakt hij echter weer sequenties, ditmaal in kleur.

Michel Szulc Krzyzanowski – Sequence H1, courtesy Eduard Planting Gallery.

De fotograaf onderzoekt met zijn camera existentiële vragen over het leven en zijn plek daarin. De gespannen thuissituatie uit zijn jeugd was van grote invloed op zijn persoonlijke groei en ontwikkeling als beeldend kunstenaar. Met sequenties, beeldenreeksen van twee of meer foto’s, probeert hij zijn plaats in de wereld te bevragen en bevestigen.

New Sequences’ – photographs by Michel Szulc Krzyzanowski, t/m 23 juli in de Eduard Planting Gallery, Amsterdam

Share