Schilderijen van Blechen en Corot naar Fondation Custodia

Fondation Custodia in Parijs heeft zijn collectie vorige week uitgebreid met twee schilderijen. Van een particulier kreeg het instituut een schilderij van Carl Blechen in bruikleen en zelf kocht het een doek van Jean-Baptiste Camille Corot.

Carl Blechen (1798-1840), Gezicht op het Colosseum vanaf de Palatijn, 1829, olieverf op papier, op hout geplakt.

Het atmosferische schilderij Gezicht op het Colosseum van Blechen (1798-1840) dook onlangs op in een Duitse privéverzameling. Blechen schilderde het in 1829 in de open lucht tijdens zijn verblijf in Italië.

Gezicht op Rochefort-sur-Mer van Corot ontstond in de zomer van 1851, toen de kunstenaar drie weken in La Rochelle was en een bezoek bracht aan Rochefort-sur-Mer in de Charente. Het ging Corot (1796-1875) om de weergave van de werking van het heldere zonlicht op de vestingmuur en de huizen. Hij vereenvoudigde daken en gevels, waardoor het schilderij een moderne indruk maakt.

Jean-Baptiste-Camille Corot (1796-1875), Gezicht op Rochefort-sur-Mer, Charente, 1851 Olieverf op papier, op doek geplakt.

Fondation Custodia beheert de collectie van Frits Lugt (1884-1970) en omvat een verzameling tekeningen (van onder anderen Leonardo da Vinci, Rubens, Van Dyck en Rembrandt), prenten, oude boeken, schilderijen en zo’n 50.000 kunstenaarsautografen. Sinds het ontvangen van het legaat van de verzameling olieverfschetsen van zijn vroegere directeur Carlos van Hasselt in 2009, legt de instelling zich toe op het uitbouwen van de collectie Franse, Deense, Duitse en Nederlandse schilderijen.

De instelling is gehuisvest in het achttiende-eeuwse hôtel Turgot in Parijs. Dit was ooit de woning van de minister van Financiën van Lodewijk XVI.

Share