Rineke Dijkstra in dialoog met oude meesters

Het Frans Hals Museum toont foto’s van kinderen en pubers van Rineke Dijkstra in dialoog met zeventiende-eeuwse portretten uit de eigen collectie. Het museum wil laten zien waarom het werk van Dijkstra vaak wordt geplaatst in de traditie van Nederlandse schilderkunst uit de Gouden eeuw.

Links: Rineke Dijkstra, Vondelpark, Amsterdam, 19 juni 2005, courtesy de kunstenaar en Jan Mot, Brussel/Mexico-Stad. Rechts: Jan de Bray, Man, vrouw, zoon en Amor,1670, olieverf op doek, collectie Frans Hals Museum, Haarlem. Foto: Tom Haartsen.

 

Dijkstra (1959) is gefascineerd door de manier waarop een kunstenaar iemands persoonlijkheid, met al zijn complexiteit en tegenstellingen, zo goed mogelijk in één portret kan weergeven. De blik is daarbij essentieel, maar ook elementen als het licht, de achtergrond, de houding van het model en de kleding kunnen veel vertellen. Op de tentoonstelling vergelijkt het Frans Hals Museum haar werkwijze met die van zeventiende-eeuwse collega-kunstenaars.

Dijkstra’s beroemde foto van het jonge stel Emma en Ben in het Vondelpark wordt bijvoorbeeld getoond naast het schilderij Man, vrouw, zoon en Amor van Jan de Bray. Het museum wil daarmee aantonen hoe belangrijk de donkere bosschages op de achtergrond zijn voor de sfeer op de foto.

De tentoonstelling maakt deel uit van de serie Conversation Piece, die hedendaagse en moderne kunst toont naast schilderijen uit de collectie van het Frans Hals Museum. De bezoeker kijkt hierdoor met een nieuwe blik naar de collectie zestiende en zeventiende-eeuwse schilderkunst.

Conversation Piece VI – Rineke Dijkstra | 17e-eeuwse portretten, t/m 28 september in het Frans Hals Museum, Haarlem

Share