Rijksmuseum zet bijna 200.000 kunstwerken op Google

Het Rijksmuseum is sinds gisteren het best vertegenwoordigde museum op Google Cultural Institute. De digitale collectie bestaat uit een kleine 200.000 objecten.

 

Screenshot met greep uit de collectie.

Screenshot met greep uit de collectie.

 

Het Google Cultural Institute begon in 2011 als Google Art Project. Inmiddels zijn er 1.000 internationale instellingen aangesloten. Die samen vele duizenden kunstwerken digitaal tonen. Kenmerkend is de hoge kwaliteit van de afbeeldingen. Er kan dusdanig ver worden ingezoomd dat zelfs het kleinste detail zichtbaar wordt. In het geval van de Nachtwacht uit het Rijksmuseum bijvoorbeeld, kan de kijker inzoomen tot in het oog van Frans Banning Cocq.

Van alle deelnemende musea komen er veertien uit Nederland, waaronder behalve het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum, Centraal Museum en het Kröller Müller Museum. De website bereikt online meer dan 40 miljoen mensen per jaar.

 

Screenshot met detail uit de Nachtwacht, (Frans Banning Cocq).

Screenshot met detail uit de Nachtwacht, (Frans Banning Cocq).

 

Niet alleen de collectie, maar ook het gebouw van het Rijksmuseum is nu, dankzij Google Street View, vanuit de luie stoel te verkennen. Bezoekers van het museum kunnen met een smartphone of Google Cardboard op ontdekkingstocht in virtual reality.

“De samenwerking sluit perfect aan bij onze visie dat het Rijksmuseum van en voor iedereen is”, aldus aankomend directeur Taco Dibbits. “Op deze manier kunnen wereldwijd nog meer mensen van de collectie genieten.”

Share