Rembrandthuis toont invloed Hercules Segers

Expositie

Rembrandt was een groot bewonderaar van Hercules Segers. Hij bezat maar liefst acht schilderijen van deze kunstenaar. Een tentoonstelling in Rembrandts voormalige woonhuis laat vanaf 6 oktober zien dat ook andere kunstenaars Segers waardeerden en zich zelfs door hem lieten beïnvloeden.

 

Hercules Segers, Landschap met de sparretak, ca. 1625-1630, ets, gedrukt in zwart op licht grijs geprepareerd doek, opgewerkt met twee tonen blauwe en bruine waterverf, staat I (3), Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam.

Hercules Segers, Landschap met de sparretak, ca. 1625-1630, ets, gedrukt in zwart op licht grijs geprepareerd doek, opgewerkt met twee tonen blauwe en bruine waterverf, staat I (3), Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam.

 

Schilder en etser Hercules Segers (1589/90-1633/40) is tot op de dag van vandaag voor velen een bron van inspiratie. Zijn invloed manifesteerde zich al vroeg. Leerlingen en kunstenaars uit Rembrandts kring kwamen via Rembrandt in aanraking met Segers’ werk. De landschappen van Pieter de With, Jan Ruyscher en Philips Koninck zijn bijvoorbeeld onmiskenbaar door die van Segers beïnvloed.

Ook Rembrandts eigen landschappen verraden de invloed van Segers. Behalve de schilderijen kende Rembrandt het gedrukte oeuvre van Segers vermoedelijk ook goed. Hij bezat zelfs een etsplaat van zijn collega. Opmerkelijk genoeg bewerkte hij deze deels tot een nieuwe voorstelling. Het Rembrandthuis bezit een exemplaar van deze prent.

In de achttiende eeuw raakte Hercules Segers in de vergetelheid. Door de opkomst van reproductietechnieken kreeg zijn werk rond 1900 dankzij publicaties weer meer bekendheid. Vooral grafische kunstenaars raakten aan het begin van de twintigste eeuw gefascineerd door het artistieke en technische mysterie van het werk.

 

Robert Zandvliet, zonder titel, (monotype in de Varick Series, groot formaat horizontaal IV), 25-10-1999, monotype, inkt op papier, Galerie Onrust, Amsterdam.

Robert Zandvliet, zonder titel, (monotype in de Varick Series, groot formaat horizontaal IV), 25-10-1999, monotype, inkt op papier, Galerie Onrust, Amsterdam.

 

In de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw haalden kunstenaars Segers’ werk aan in hun onderwijs. Kunstenaar Stanley William Hayter introduceerde zijn prenten bij kunstenaars in Parijs en New York, onder wie Jackson Pollock, Willem De Kooning en Nono Reinhold. Ook Max Ernst liet zich door het werk inspireren. Kunstenaar Willem van Leusden probeerde het geheim van Segers’ etstechniek te ontrafelen en deelde zijn fascinatie met zijn leerlingen.

Museum Het Rembrandthuis brengt met deze tentoonstelling de invloed van Hercules Segers op andere kunstenaars in kaart voor een breed publiek en raakt daarbij eveneens een breder thema aan: de wijze waarop kunstenaars elkaar beïnvloeden en het belang hiervan voor de ontwikkeling van de kunst. Het voormalige woonhuis van Rembrandt met zijn kunstcaemer, waarin Rembrandt prenten en tekeningen van meesters zoals Hercules Segers bewaarde, is een toepasselijke locatie voor de tentoonstelling.

Nono Reinhold, Miroir de lumière, 1982, vernis mou, bezit van de kunstenaar.

Nono Reinhold, Miroir de lumière, 1982, vernis mou, bezit van de kunstenaar.

Parallel aan de expositie in Het Rembrandthuis toont het Rijksmuseum een compleet overzicht van Segers geschilderde en gedrukte werk.

In de ban van Hercules Segers. Rembrandt en de Modernen, 7 oktober 2016  t/m 8 januari 2017 in Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam

Hercules Segers, 7 oktober 2016  t/m 8 januari 2017 in het Rijksmuseum, Amsterdam

Share