Reis door Deense kunstgeschiedenis

Over de grens

Ribe Kunstmuseum, gezien vanuit de tuin. Foto: Evert-Jan Pol.

Ribe Kunstmuseum, gezien vanuit de tuin. Foto: Evert-Jan Pol.

De oudste stad van Denemarken heet Ribe en ligt in het zuidwesten van Jutland. Bijna alle gebouwen in het centrum zijn behoorlijk op leeftijd, zoals de kathedraal uit de dertiende eeuw en een herberg uit begin 1600. Iets jonger is het Ribe Kunstmuseum, maar met oprichtingsjaar 1891 is het wel een van de oudste musea van het land.

Door: Evert-Jan Pol

De fraaie villa waarin het huist, is nog een kleine dertig jaar ouder en stamt uit 1864. Het onderkomen past perfect bij de sfeer van de collectie: geen enkel werk is jonger dan 65 jaar. De verzameling bestaat uit ongeveer 600 schilderijen en beelden en 700 werken op papier, allemaal van Deense kunstenaars. Wie een goede indruk wil krijgen van de Deense beeldende kunst uit de periode tussen 1750 en 1950 is in het Ribe Kunstmuseum aan het juiste adres.

Zaaloverzicht. Foto: Evert-Jan Pol.

Zaaloverzicht. Foto: Evert-Jan Pol.

P.S. Krøyer, L.A. Ring en de wel bij zijn volledige naam bekende Vilhelm Hammershøi doen buiten Denemarken wellicht nog wel een belletje rinkelen. Maar over het algemeen geniet kunst uit het land van H.C. Andersen (wat hebben Denen toch met initialen?) en Lego in de rest van de wereld geen enorme faam. Een rondgang door dit onverwachte museum (onverwacht, want het kleine Ribe telt slechts ruim 8.000 inwoners) maakt duidelijk dat dit werk best wat meer internationale aandacht verdient.

Het museum presenteert de vaste collectie op chronologische wijze, zodat de bezoeker een reis door de Deense kunstgeschiedenis maakt. Één die begint bij het classicisme en via symbolisme eindigt bij het vroege modernisme. De verzameling is een mooie gevarieerde mix van stijlen en onderwerpen, met in een van de eerste zalen het prachtige dramatische Chione, gedood door de beledigde Diana, van L.A. Schou. En een van de laatste werken op de begane grond is het expressionistische portret van een meisje met een boek van J.F. Willumsen.

L.A. Schou (1838-1867) Chione, gedood door de beledigde Diana (detail), 1866. Foto: Evert-Jan Pol.

L.A. Schou (1838-1867) Chione, gedood door de beledigde Diana (detail), 1866, collectie Ribe Kunstmuseum. Foto: Evert-Jan Pol.

De twee uiteenlopende doeken hebben gezelschap van onder meer landschappen, vrolijke dansende mensen en natuurlijk de nodige arbeiders. Direct in het oog springend, is het kleurrijke schilderij Mijn lunchtafel in Portofino, Italië, van Kristian Zahrtmann. Het toont een gedekte tafel tegen de achtergrond van een stad. Het is daarmee een originele combinatie van stilleven en stadsgezicht.

Wie het museum tussen nu en 17 februari bezoekt, krijgt als bonus een uitgebreide selectie uit de verzameling van het Faaborg Museum. Dat specialiseert zich in kunst van het eiland Funen, waar het museum staat, in Faaborg. De tentoonstelling beslaat de hele eerste verdieping van de smaakvol ingerichte villa. Ook hier is er een rijke variatie. Superrealistisch is het schilderij Wei met bloeiende gele dotterbloemen, van Jens Birkholm. Van een afstandje lijkt het werk niets minder dan een foto. Hans op het strand, van Fritz Syberg doet dan weer denken aan een tekening uit een stripboek, maar het is een aquarel. Het absolute hoogtepunt wat mij betreft is Peter Hansens Spelende kinderen op Enghave Plads. Ik kwam steeds weer terug bij dit enorm vrolijke doek vol blijheid.

Peter Hansen (1868-1928), Spelende kinderen op Enghave Plads (detail), 1906-1908. Foto: Evert-Jan Pol.

Peter Hansen (1868-1928), Spelende kinderen op Enghave Plads (detail), 1906-1908, collectie Faaborg Museum. Foto: Evert-Jan Pol.

De tijdelijke samenvoeging van collecties uit twee Deense musea laat zien dat kunst uit Denemarken er zeer zeker mag zijn. Wellicht besteedt een Nederlands museum hier ooit nog eens uitgebreid aandacht aan. Tot die tijd is een bezoek aan Ribe Kunstmuseum – en vermoedelijk ook het Faaborg Museum – de moeite meer dan waard.

Ribe Kunstmuseum, Sct. Nicolaj Gade 10, Ribe, Denemarken

Kristian Zahrtmann (1843-1917), Mijn lunchtafel in Portofino, Italië, 1900, collectie Ribe Kunstmuseum. Foto: Evert-Jan Pol.

Kristian Zahrtmann (1843-1917), Mijn lunchtafel in Portofino, Italië, 1900, collectie Ribe Kunstmuseum. Foto: Evert-Jan Pol.

Share