Recordaantal bezoekers Mauritshuis na heropening

Nieuws

Het vernieuwde Mauritshuis kreeg sinds de heropening een recordaantal van ruim 600.000 bezoekers over de vloer. Het levert de Nederlandse economie bovendien jaarlijks 23,7 miljoen euro op en 626 arbeidsplaatsen. Dit blijkt uit een analyse van adviesorganisatie Deloitte naar de waarde en impact van het museum op de Nederlandse economie. Het Mauritshuis ging op 27 juni 2014 na twee jaar renoveren en verbouwen weer open.

De Gouden Zaal in ere hersteld. Foto: Ivo Hoekstra / Mauritshuis, Den Haag.

De Gouden Zaal in ere hersteld. Foto: Ivo Hoekstra / Mauritshuis, Den Haag.

 

Het Mauritshuis is een belangrijke culturele trekpleister in Den Haag. Het percentage buitenlandse bezoekers aan het Mauritshuis in 2014-2015 was 36 procent ten opzichte van 64 procent Nederlands bezoek. De gemiddelde uitgaven in het museum door bezoekers is 12,99 euro.

Voor de sluiting van het museum in 2012 was de gemiddelde impact op de Nederlandse economie 12,8 miljoen euro per jaar, dat is een stuk minder dan na de verbouwing. Ook het aantal bezoekers is sinds de verbouwing flink gestegen. Het Mauritshuis trok in de jaren voorafgaand aan de heropening gemiddeld 230.000 bezoekers.

Share