Prachtige prenten doen verlangen naar Japan

Recensie

Met een grote schenking Japanse prenten door verzamelaar Elise Wessels is het Rijksmuseum een mooie en bijzondere collectie rijker. Zoals wel blijkt uit de tentoonstelling Japan Modern waarin het een ruime selectie toont.

Door: Evert-Jan Pol

 

Kobayawaka Kiyoshi (1899-1948), Westers dansen, kleurenhoutsnede op papier, 1934, collectie Elise Wessels – Nihon no hanga.

Kobayawaka Kiyoshi (1899-1948), Westers dansen, kleurenhoutsnede op papier, 1934, collectie Elise Wessels – Nihon no hanga.

 

De prenten nemen de toeschouwer mee naar het Japan van de jaren na 1900. Een Japan dat snel moderniseerde. Ze laten zien dat de industrie opkwam, er nieuwe vormen van vrijetijdsbesteding ontstonden en dat de vrouw zich steeds meer ontplooide. Enkele fraaie stukken hebben die moderne vrouw als onderwerp.

De moga (samenvoeging van de Japanse woorden modan gaaru, ofwel modern meisje) droeg geen kimono meer, maar moderne kleding, zoals een korte rok en hoge hakken. Haar kapsel was kort of gepermanent en haar lippen waren rood. Ze leek in niets op de traditionele Japanse huisvrouw. Ze werkte, rookte en dronk zelfs, en ging ook nog eens uit dansen en deed aan sport.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

20160712_125949

Boven: Prenten van traditionele vrouwen en moga's. Onder: Zaaloverzicht met kimono uit de collectie van het Rijksmuseum. Foto's: Evert-Jan Pol.

Boven: Prenten van traditionele vrouwen en moga’s. Onder: Zaaloverzicht met kimono uit de collectie van het Rijksmuseum. Foto’s: Evert-Jan Pol.

 

Prenten van moga’s en meer traditionele vrouwen wisselen elkaar voortdurend af. Die laatste groep gaat gekleed in vaak prachtige kimono’s, zoals die van een dame met een handspiegel. Tegenover die prent prijkt een echt vergelijkbaar exemplaar.

Het is de tweede keer in korte tijd dat het Rijksmuseum kimono’s uit de eigen collectie toont. Eerder deed het dat in de tentoonstelling Breitner: Meisje in kimono, over de beroemde schilderijenserie van George Breitner. Ik houd van dergelijke details. Ze brengen getoonde of schilderijen nog meer tot leven.

En de Japanse prenten zijn al zo levendig. Ze doen direct verlangen naar het land van de rijzende zon. Om daar dan de prachtige Yūhi waterval te zien, uit de prent van Kawase Hasui. Of de andere indrukwekkende plekken die de verschillende kunstenaars zo schitterend verbeeldden.

Kawase Hasui (1883-1957), De Yūhi waterval, Shiobara, 1920, collectie Elise Wessels – Nihon no hanga.

Kawase Hasui (1883-1957), De Yūhi waterval, Shiobara, 1920, collectie Elise Wessels – Nihon no hanga.

“Ik ben ervan overtuigd dat de bezoekers, net als ik, versteld zullen staan van de schoonheid van deze prenten”, aldus Elise Wessels. Na mijn bezoek aan de expositie kan ik die overtuiging alleen maar delen.

Japan Modern, t/m 11 september in het Rijksmuseum, Amsterdam

Waardering: @@@@@@@@@@

Share