Otto Dix’ Moeder Ey is weer thuis in Düsseldorf

Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen in Düsseldorf heeft het portret van kunsthandelaar Johanna Ey door Otto Dix aangekocht. Het schilderij komt daarmee thuis, aldus de kunstinstelling. Een van haar vestigingen staat namelijk aan de Mutter-Ey-Straße, vernoemd naar de geportretteerde. In die buurt had zij haar galerie.

Otto Dix, Portret van kunsthandelaar Johanna Ey, 1924, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf.

Johanna Ey (1864-1947), in Düsseldorf liefkozend Mutter Ey (moeder Ey) genoemd, was een belangrijke galeriehouder en mecenas. Ze ondersteunde bijvoorbeeld de Duitse kunstenaars Max Ernst en Otto Dix. Laatstgenoemde portretteerde haar in 1924. Dit schilderij geldt als een van zijn belangrijkste portretten.

Het portret is afkomstig uit een privécollectie en was eerder al enkele malen als bruikleen te zien in het Duitse museum. In 2017 maakte het nog deel uit van de tentoonstelling Otto Dix – der böse Blick. Nu is het dus permanent te zien.

Otto Dix (1891-1961) werkte drie jaar in Düsseldorf, van 1922 tot 1925 en in die periode ontwikkelde hij zijn nu kenmerkende stijl. Een van de eerste mensen die hij in die Duitse stad ontmoette, was Johanna Ey. In haar galerie Junge Kunst – Frau Ey toonde en verkocht ze zijn werk. Dix groeide uit tot een van haar belangrijkste kunstenaars.

In zijn Düsseldorfse periode veranderde Dix van dadaïst in een nieuw-zakelijke portrettist, die zijn modellen genadeloos vereeuwigde. Het portret van Mutter Ey is daar een goed voorbeeld van. Hoewel hij haar voorzag van een diadeem is de voorstelling verre van geïdealiseerd. Haar doordringende blik maakt haar zelfs een beetje angstaanjagend.

Share