Onvoldoende prikkelend

Recensie

Art Rotterdam is sinds de eerste editie in 2000 uitgegroeid tot een internationale beurs voor actuele kunst. Dit jaar komt de helft van alle deelnemende galeries uit het buitenland. De beurs weet echter niet te overtuigen.

Hans van Bentem, Dickrider, Flatland Gallery, Amsterdam. Foto: Evert-Jan Pol

Een lammetje met opengesneden keel – van keramiek weliswaar – is een van de eerste objecten die in het oog springen. Het werk roept een zekere afschuw op en fascineert daardoor. Een grote porseleinen piemel met vleugels, met berijdster, werkt juist weer op de lachspieren. Een zwaard met het lichaam van Christus als heft kan aanstoot geven. En foto’s van Marjan Teeuwen zet de beschouwer aan het denken: ‘Wat zien we hier nu eigenlijk?’.

Foto: Evert-Jan Pol.

Dergelijke reacties worden helaas te weinig opgewekt. De beurs prikkelt onvoldoende; ze is simpelweg niet spannend genoeg. Veel van het getoonde is best mooi, maar op een kunstbeurs mag je meer verwachten. Ze moet de bezoeker op elk willekeurig moment kunnen grijpen en vasthouden. Maar dat gebeurt hier niet vaak genoeg.

Dat Art Rotterdam dit jaar voor het eerst extra aandacht besteedt aan videokunst (Art Rotterdam Projections) is dan weer een pluspunt. Aan de overzijde van de straat  is in LP2 een grote zaal ingericht met videowerken van opkomende en al gevestigde kunstenaars. Het is een goede keuze om de installaties in een afzonderlijke ruimte te tonen. Daardoor komen ze optimaal tot hun recht.

Art Rotterdam, t/m 10 februari in Cruise Terminal, Wilhelminakade 699, Rotterdam

Waardering: @@@@@@@@@@

Share